علی مشتاقی؛ اصغر جعفری
چکیده
ازدواج روی سلامت شناختی، هیجانی و رفتاری زوجهای جوان تأثیر میگذارد. اعتماد بین فردی و انعطافپذیری شناختی همسران در کارکرد خانواده تاثیر دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی ایماگوتراپی بر اعتماد بینفردی و انعطافپذیری شناختی در زوجهای جوان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری زوج های جوان مراجعه کننده به ...
بیشتر
ازدواج روی سلامت شناختی، هیجانی و رفتاری زوجهای جوان تأثیر میگذارد. اعتماد بین فردی و انعطافپذیری شناختی همسران در کارکرد خانواده تاثیر دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی ایماگوتراپی بر اعتماد بینفردی و انعطافپذیری شناختی در زوجهای جوان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری زوج های جوان مراجعه کننده به مرکز مشاوره و روان شناسی سلام در شهر اصفهان در سال 1400 بودند. به روش نمونه گیری هدفمند، 16 زوج واجد شرایط وارد مطالعه شدند. 8 زوج در گروه آزمایش و 8 زوج درگروه کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های اعتماد در روابط بین فردی Rempel & Holmes (1986) و انعطاف پذیری شناختی(2010) Dennis and Vander Wal بودند که در سه مرحله روی هر دو گروه و برنامه ایماگوتراپی Muro et al (2016)در 10جلسه زوج درمانی 60 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ایماگوتراپی میتواند اعتماد بینفردی و انعطافپذیری شناختی در زوجهای جوان را افزایش دهد و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار ماند (001/0P<). بنابراین می توان نتیجه گرفت که ایماگوتراپی (تصویرسازی ارتباطی) در افزایش اعتماد بینفردی و انعطافپذیری شناختی زوجهای جوان تاثیر دارد. با توجه به کارآمدی این برنامه، پیشنهاد میشود برای بهبود اعتماد بینفردی و انعطافپذیری شناختی زوجها از این برنامه استفاده شود.
فرهاد خرمائی؛ فرامرز کشکولی؛ سید مهدی پورسید
چکیده
مفهوم ایمنی هیجانی بر اساس نظریهی Davies and Cummings (1994) و Cummings and Davies (1996) به حالتی گفته میشود که فرزندان ارزیابی ایمن، مثبت و پایداری از روابط خانواده در مواجهه با هر گونه واقعهی استرسزا دارند. این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار و ساختار عاملی مقیاس ایمنی هیجانی (Forman and Davies, 2005) در دانشآموزان مقطع متوسطه انجام شد. بدین منظور 503 نفر ...
بیشتر
مفهوم ایمنی هیجانی بر اساس نظریهی Davies and Cummings (1994) و Cummings and Davies (1996) به حالتی گفته میشود که فرزندان ارزیابی ایمن، مثبت و پایداری از روابط خانواده در مواجهه با هر گونه واقعهی استرسزا دارند. این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار و ساختار عاملی مقیاس ایمنی هیجانی (Forman and Davies, 2005) در دانشآموزان مقطع متوسطه انجام شد. بدین منظور 503 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطهی شهر بوشهر به صورت روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای احراز روایی مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده از روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) و برای بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی سازهای در نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. شاخصهای نیکویی برازش مدل مذکور را تأیید کردند (99/2=X2/df، 96/0=GFI، 90/0=AGFI، 92/0=CFI، 95/0=NFI، 70/0=PCFI، 06/0=RMSEA و 24/0=PCIOSE). نتایج پژوهش وجود سه عامل ایمنی، مشغلهی ذهنی و کنارهگیری را در مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده مورد تأیید قرار داد. شاخصهای آلفای کرونباخ مؤلفه-های ایمنی (81/0)، مشغلهی ذهنی (75/0) و کنارهگیری (74/0) نیز مطلوب محاسبه گردید. لذا در مجموع میتوان نتیجه گرفت که مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده برای سنجش ایمنی هیجانی دانشآموزان ایرانی ابزاری معتبر و مفید در پژوهشهای روانشناختی است و می-تواند در پژوهشهای مرتبط با ایمنی هیجانی در نظام خانواده مورد استفاده قرار گیرد.
علی خدائی؛ امید شکری
چکیده
ضرورت انکار ناشدنی فهمِ رفتارهای والدینی از چشماندازی بافتاری سبب شده است که محققان مختلف مشخصههای کُنشی شیوههای والدگری را وابسته به بافتارهایی مانند یادگیریهای تحصیلی، تعامل با همسالان و زندگی روزانة کودک و نوجوان، مطالعه کنند. بر این اساس، این پژوهش، با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجیِ نسخة فارسی مقیاس والدگری تحصیلی، ...
بیشتر
ضرورت انکار ناشدنی فهمِ رفتارهای والدینی از چشماندازی بافتاری سبب شده است که محققان مختلف مشخصههای کُنشی شیوههای والدگری را وابسته به بافتارهایی مانند یادگیریهای تحصیلی، تعامل با همسالان و زندگی روزانة کودک و نوجوان، مطالعه کنند. بر این اساس، این پژوهش، با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجیِ نسخة فارسی مقیاس والدگری تحصیلی، انجام شد. در این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی، 350 مادر به شیوة در دسترس انتخاب و به مقیاس والدگری تحصیلی ، مقیاس خرد والدگری و مقیاس والدگری توانمندساز، پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس والدگری تحصیلی با ساختاری مشتمل بر چهار عامل گرمی والدینی، والدگری معطوف بر کنترلگری رفتاری، والدگری معطوف بر کنترلگری روانشناختی و حمایتگری والدینی، از روایی عاملی خوبی برخوردار بود (شاخصهای (2χ)، (/df2χ)، (CFI)، (GFI)، (AGFI) و (RMSEA) به ترتیب برابر با 66/904، 85/1، 93/0، 95/0، 93/0 و 05/0 به دست آمد). علاوه بر این، نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد والدگری تحصیلی با والدگری توانمندساز و وجوه مختلف خرد والدینی، از روایی همگرای نسخه فارسی مقیاس والدگری تحصیلی، حمایت کرد (01/0P). همچنین، ضرایب همسانی درونی زیرمقیاسهای والدگری تحصیلی شامل گرمی، کنترلگری رفتاری، کنترلگری روانشناختی و والدگری مشوق استقلال، به ترتیب برابر با 80/0، 79/0، 84/0 و 79/0 به دست آمد که از پایایی نسخه فارسی مقیاس مزبور، دفاع کرد. در مجموع، نتایج این پژوهش ضمن تاکید بر آموزههای نظریة خودتعیینگری در تغذیهگری رویآوردی بافتاری به رفتارهای والدگری و گستراندن مرز دانش نظری در این قلمرو مطالعاتیِ نوظهور، از روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس والدگری تحصیلی، دفاع کرد.
مرضیه کریمی؛ صادق نصری؛ فاطمه قائمی
چکیده
چکیدهچکیده: هدف مطالعه حاضر تعیین روابط ساختاری مشارکت پدران و استرس والدگری مادران با نقش واسطه ای عملکرد خانواده، تاب آوری و حمایت اجتماعی در مادران کودکان اوتیستیک بود. روش پژوهش توصیفی نوع همبستگی و از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. از بین مدارس اوتیسم شهر تهران، 4 مدرسه به طور تصادفی انتخاب گردید و 276 نفر از مادران داوطلب در پژوهش ...
بیشتر
چکیدهچکیده: هدف مطالعه حاضر تعیین روابط ساختاری مشارکت پدران و استرس والدگری مادران با نقش واسطه ای عملکرد خانواده، تاب آوری و حمایت اجتماعی در مادران کودکان اوتیستیک بود. روش پژوهش توصیفی نوع همبستگی و از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. از بین مدارس اوتیسم شهر تهران، 4 مدرسه به طور تصادفی انتخاب گردید و 276 نفر از مادران داوطلب در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامه استرس والدگری اوتیسم پتروسوان و مایلز (2009) ، مقیاس ارزیابی انسجام و انعطاف پذیری خانواده اولسون و همکاران (1985) ، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) ، پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران( 1988) و پرسشنامه محقق ساخته مشارکت پدران پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار Smart PLS 3.2 تحلیل مسیر شدند. نتایج حاکی از آن بود که مشارکت پدران و تاب آوری بر استرس والدگری مادران اثر مستقیم منفی دارند. به علاوه، مشارکت پدران با میانجیگری عملکرد خانواده بر استرس والدگری مادران اثرغیرمستقیم دارد. (05/0 > p) بین عملکرد خانواده و تاب آوری مادران نیز رابطه معناداری مشاهده شد. با توجه به نتایج به دست آمده، به نظر می رسد مشارکت پدران به عنوان یک عامل بیرونی و ویژگی تاب آوری به عنوان یک عامل درونی در پیش بینی استرس والدگری نقش دارند(05/0 > p). همچنین عملکرد سازگارانه خانواده می تواند نقش مشارکت پدران در کاهش استرس مادران را تقویت کند. نتایج می تواند در پیش بینی استرس والدگری مادران کودکان اوتیستیک مورد استفاده قرار گیرد.
علی رئیسی؛ عباس رحمتی؛ آناهیتا تاشک
چکیده
خیانت زناشویی، ازجمله مهمترین عوامل خطرآفرین روابط زوجینی محسوب میشود که افشای آن فرد خیانت دیده را در دوراهی ماندن و یا ترک رابطه قرار میدهد. هدف از پژوهش حاضر واکاوی عواملی است که باعث میشوند زنان خیانت دیده، علیرغم افشای خیانت همسر، تصمیم به ادامه رابطه با همسر خود گیرند. جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان خیانت دیده شهرستان ...
بیشتر
خیانت زناشویی، ازجمله مهمترین عوامل خطرآفرین روابط زوجینی محسوب میشود که افشای آن فرد خیانت دیده را در دوراهی ماندن و یا ترک رابطه قرار میدهد. هدف از پژوهش حاضر واکاوی عواملی است که باعث میشوند زنان خیانت دیده، علیرغم افشای خیانت همسر، تصمیم به ادامه رابطه با همسر خود گیرند. جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان خیانت دیده شهرستان کرمان بودند که علیرغم افشای خیانت همسرشان همچنان در رابطه باقی مانده بودند. نمونه این پژوهش شامل 16 نفر از زنان خیانت دیده شهرستان کرمان هستند که به صورت هدفمند و با استفاده از روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها در این پژوهش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش کیفی داده بنیاد و از رویکرد تحلیل سیستماتیک استراوس و کربین استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، منجر به شناسایی 38 مفهوم و 12 مقوله محوری شد که با محوریت مقوله مرکزی (ماندن پس از افشای خیانت همسر) در3 طبقهی کلّی شرایط علّی، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که زنان خیانت دیده تحت تأثیر شرایط علّی (وجود فرزند، علاقه به همسر، رفتارهای اعتماد ساز همسر، عدم دریافت حمایت خانواده، خیانت متقابل و نگرشها و باورها)، شرایط زمینهای (فشار های اجتماعی و فرهنگی، ویژگیهای شخصیتی و روانی و محدودیتهای قانونی برای زنان) و شرایط مداخلهگر (مسائل مالی و اقتصادی، نوع خیانت همسر و حمایت خانواده همسر)، به رابطه با همسر بیوفا ادامه داده اند.
مریم خداکرمی فرد؛ خدیجه شیرالی؛ خالد اصلانی
چکیده
زنان هیأت علمی که مادر هستند، فشارهای طاقتفرسایی را در ارتباط با رعایت استانداردهای مؤسسات خود برای ارتقاء و همزمان انجام مسئولیتهای خود به عنوان والدین تجربه میکنند. یکی از مهمترین مسائل مادران شاغل، ایجاد تعادل بین ایفای همزمان نقش مادری - شغلی است که در دهههای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین تجارب ...
بیشتر
زنان هیأت علمی که مادر هستند، فشارهای طاقتفرسایی را در ارتباط با رعایت استانداردهای مؤسسات خود برای ارتقاء و همزمان انجام مسئولیتهای خود به عنوان والدین تجربه میکنند. یکی از مهمترین مسائل مادران شاغل، ایجاد تعادل بین ایفای همزمان نقش مادری - شغلی است که در دهههای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین تجارب زنان عضو هیأت علمی از ایفای همزمان نقش مادری- شغلی و مشخص کردن ساختار نهایی آن در شرکتکنندگان پژوهش بود. پژوهش حاضر یک مطالعهی کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی روانشناسانه است که در آن 9 مشارکتکننده به روش نمونه گیری هدفمند در شهر اهواز انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از روش مصاحبه عمیق استفاده شد و تا مرحلهی اشباع دادهها صورت گرفت. تحلیل دادهها، 8 جزء تشکیلدهنده را نشان داد که عبارتاند از: 1_ بینظمی و آشفتگی؛ 2_ تنیدگی حرفهای؛ 3_ احساس گناه از مادر خوب نبودن؛ 4_ افت روحیه مادران؛ 5_ فرسودگی والدگری؛ 6_ افزایش واکنشگری نسبت به بدرفتاری بچهها؛ 7_ امید و معناآفرینی از نقش مادری؛ 8_ دریافت حمایت از خانواده. تحلیل نتایج بدست آمده نشان داد که پیامدهای روانشناختی ایفای همزمان نقش مادری-شغلی میتواند آسیبهای جدی برای سلامتروان مادران شاغل در پی داشته باشد. از اینرو شایسته است آگاهی بخشی به زنان شاغل و ایجاد آمادگی برای پذیریش همزمان نقشها از سوی آنان در برنامههای سلامتروان و طرحهای دوستدار خانواده مورد تاکید و توجه سازمانها و مراکز مشاوره قرار گیرد..
راضیه ندری؛ مسعود صادقی؛ فیروزه غضنفری
چکیده
ازدواج نقش بسیار مهمی در زندگی اکثر بزرگسالان دارد، و به زندگی افراد معنا میدهد، ازاینرو وجود تعارضات میتواند تهدید کننده باشد. این تعارضات میتوانند باعث افزایش نشخوار ذهنی خشم و کاهش فضیلتهای زناشویی شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی زوج درمانی شناختیرفتاری مبتنی برهیجان برنشخوار ذهنیخشم و فضیلتهای زناشویی در ...
بیشتر
ازدواج نقش بسیار مهمی در زندگی اکثر بزرگسالان دارد، و به زندگی افراد معنا میدهد، ازاینرو وجود تعارضات میتواند تهدید کننده باشد. این تعارضات میتوانند باعث افزایش نشخوار ذهنی خشم و کاهش فضیلتهای زناشویی شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی زوج درمانی شناختیرفتاری مبتنی برهیجان برنشخوار ذهنیخشم و فضیلتهای زناشویی در زوجین انجام شد. جامعه آماری، شامل زوجین دارای تعارض زناشویی مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ خانوادۀ شهرستان الشتر و حجم نمونه شامل 3 زوج بود، که بهطور داوطلبانه انتخاب شدند و تحت زوج درمانی شناختی رفتاری مبتنی بر هیجان قرار گرفتند. در این پژوهش از طرح تک موردی چند خط پایه استفاده شد. پروتکل زوجدرمانی شناختیرفتاری مبتنی برهیجان در 15 جلسه مداخله 60 دقیقهای اجرا گردید و آزمودنیها به مقیاسهای نشخوارذهنی خشم و فضیلتهای زناشویی پاسخ دادند. دادهها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد شاخص تغییر پایا در متغییر نشخوار ذهنی خشم در سه زوج به ترتیب 2/71،2/06،3/81 و در متغییر فضیلتهای زناشویی 2/76، 3/45، 2/16 است؛ همچنین میزان بهبودی در مرحلهی پس از درمان در متغییر نشخوار ذهنی خشم 41/98، 33/80، 00/ 41 و با میانگین 38/98، و در متغییر فضیلتهای زناشویی51/02، 45/20، 54/71 و با میانگین 50/31 محاسبه شد؛ که در طیف درمان موفقیت آمیز قرار میگیرد. بنابراین این پژوهش نشان داد که زوجدرمانی شناختیرفتاری مبتنی برهیجان بر کاهش نشخوارذهنی خشم و افزایش فضیلتهای زناشویی تأثیرگذار است؛ لذا میتوان از این زوجدرمانی جهت کاهش نشخوار ذهنی خشم و افزایش فضیلتهای زناشویی استفاده کرد
محمدصالح طیب نیا؛ راحله کاردوانی
چکیده
جنسیت از زمینههای تاثیرگذار بر درک معنای یک پدیده و شیوههای مواجهه با آن محسوب میشود. تحلیل ذهنیت و نگرش افراد نسبت به یک پدیده بر اساس جنسیت را میتوان نوعی تحلیل جنسیتی به شمار آورد. یکی از مسائل بنیادین جامعه با گذار از عصر سنت، مساله ازدواج به مثابه یک امر پیچیده و دارای وجوه تحلیلیِ متکثر بوده و بررسی این مساله با برش جنسیتی، ...
بیشتر
جنسیت از زمینههای تاثیرگذار بر درک معنای یک پدیده و شیوههای مواجهه با آن محسوب میشود. تحلیل ذهنیت و نگرش افراد نسبت به یک پدیده بر اساس جنسیت را میتوان نوعی تحلیل جنسیتی به شمار آورد. یکی از مسائل بنیادین جامعه با گذار از عصر سنت، مساله ازدواج به مثابه یک امر پیچیده و دارای وجوه تحلیلیِ متکثر بوده و بررسی این مساله با برش جنسیتی، میتواند فهم دقیقتری از پدیدة ازدواج و برنامهریزی در این راستا ایجاد نماید. این تحقیق، مبتنی بر مصاحبه نیمه ساختاریافته تا حد اشباع با نمونة30 نفره از دانشجویان مجرد دانشگاههای دولتی اصفهان است. تحلیل مساله ازدواج، با هدف درک چگونگی ارتباط عامل جنسیت با ذهنیت دانشجویان در مورد این پدیدة مهم فردی و اجتماعی، به روش تحلیل محتوا انجام شده است. یافتهها نشان میدهد علیرغم کاهش فشار اجتماعی بر تقسیمات جنسیتی نسبت به گذشته و فهم دانشجویان اعم از دختر و پسر از ازدواج به مثابه یک «ضرورت منطقی معطوف به آینده»؛ همچنان در ابعاد فلسفه، شرایط، موانع و آیندة ازدواج، نوعی ذهنیت جنسیتمدار وجود دارد. بطوریکه پسران ازدواج را عمدتاً نوعی معاملة دوسویه با ابعاد وسیع اقتصادی و اجتماعی میدانند که از فلسفة لزوم پایبندی و تعهد به خانواده نشأت میگیرد و غالب دختران این مساله را با وجود تردید و تمایز بیشتر، با مفاهیم عشق، اعتماد، برابری و نیاز پیوند می زنند. نتایج این تحقیق می تواند به درک مسالة ازدواج به مثابه یک امر جنسیتدار کمک رساند و در چرخة سیاستگذاری در حوزة ازدواج مفید واقع شود.
مرضیه صادق زاده؛ مریم صفری شیرازی؛ مسلم عباسی؛ فرزانه بهرامی
چکیده
والدبودن را میتوان یکی از مهمترین و لذتبخشترین تجربههای زندگی هرفردی قلمدادنمود، بااینوجود، برای برخی از پدران و مادران این نقش با چالشهای فزاینده همراهبوده و میتواند به منبعی از تنشهای مزمن و در نهایت به فرسودگی تبدیل گردد. ازهمینرو مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای خودانتقادی در رابطه میان خاطرات اولیه مادران ...
بیشتر
والدبودن را میتوان یکی از مهمترین و لذتبخشترین تجربههای زندگی هرفردی قلمدادنمود، بااینوجود، برای برخی از پدران و مادران این نقش با چالشهای فزاینده همراهبوده و میتواند به منبعی از تنشهای مزمن و در نهایت به فرسودگی تبدیل گردد. ازهمینرو مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای خودانتقادی در رابطه میان خاطرات اولیه مادران از گرمی و ایمنی با تجربه فرسودگی والدینی آنها انجام گردیده است. این پژوهش، یک مطالعه توصیفی-مقطعی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده که نمونهای از مادران شهر اصفهان (319نفر) را مورد مطالعه قرارداده است. جامعه آماری پژوهش شامل مادرانی بود که در سال تحصیلی 1400-1399 دارای فرزند پیشدبستانی بودهاند و دادهها به صورت آنلاین و با نمونهگیری دردسترس گردآوری شدهاست. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی والدینی (PBA)، پرسشنامه اشکال انتقادی/خود-تازی و اطمینانبخشی به خود (FCSSS) و مقیاس خاطرات اولیه از گرمی و ایمنی (EMWSS) بود. نتایج نشان داد که خاطرات اولیه از گرمی و ایمنی اثر مستقیم و معنیداری بر خودانتقادی دارد و خودانتقادی نیز دارای یک تأثیر مستقیم و معنیدار بر فرسودگی والدینی مادر است. همچنین یافتهها نشانداد که خاطرات اولیه مادران از گرمی و ایمنی با واسطه خودانتقادی بر فرسودگی والدینی اثر غیرمستقیم داشته و این مدل میتواند نزدیک به 54 درصد از واریانس فرسودگی والدینی را تبیین نماید (001/0>P). یافتههای پژوهش حاضر لااقل در مورد والدین فرسودهای که در دوران کودکی از یک محیط گرم و ایمن محروم بودهاند، درک تازهای را پیرامون فرسودگی والدینی فراهم ساخته و بهبود فرایند خودانتقادی را به عنوان روزنهای در کاهش تجربه فرسودگی والدینی آنها پیشنهاد مینماید.
سید حمید آتش پور؛ مریم جلوخوانیان؛ محمدعلی نادی
چکیده
هموابستگی، یک الگوی ارتباطی است که با کنترل دیگران و اضطراب شدید در مورد صمیمیت مشخص میشود. با توجه به پیامدهای منفی و ایجاد تعارض زناشویی به علت هموابستگی زوجین، اقداماتی جهت کاهش آن ضروری میباشد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی رویکرد خودتحلیلی یکپارچهنگر ویژه زوجین بر هموابستگی زوجین دارای تعارض انجام شد. ...
بیشتر
هموابستگی، یک الگوی ارتباطی است که با کنترل دیگران و اضطراب شدید در مورد صمیمیت مشخص میشود. با توجه به پیامدهای منفی و ایجاد تعارض زناشویی به علت هموابستگی زوجین، اقداماتی جهت کاهش آن ضروری میباشد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی رویکرد خودتحلیلی یکپارچهنگر ویژه زوجین بر هموابستگی زوجین دارای تعارض انجام شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زوجین دارای تعارض مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بودند که به روش نمونهگیری در دسترس و انتخاب تصادفی تعداد 30 زوج انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل طبق معیارهای ورود و خروج، گمارش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه هموابستگی هالیوک (Dear & Roberts, 2000) بود. قبل از جلسات، از هر دو گروه پیش آزمون اخذ شد. گروه آزمایش تحت 12جلسه 150دقیقهای، آموزش بسته رویکرد خودتحلیلی یکپارچهنگر ویژه زوجین قرار گرفتند و گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. انتهای جلسات و دو ماه پس از آن، از هر دو گروه پس آزمون و پیگیری اخذ شد. تجزیهوتحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازههای مکرر با کمک نرمافزار SPSS-24 انجام شد. نتایج نشان داد بسته آموزشی رویکرد خودتحلیلی یکپارچهنگر ویژه زوجین بر کاهش ابعاد هموابستگی زوجین (تمرکز بیرونی، ایثار، واکنشگری) مؤثر بوده و در مرحله پیگیری اثرات ماندگار داشته است (001/0>p). به نظر میرسد بسته آموزشی خودتحلیلی یکپارچهنگر ویژه زوجین، به دلیل برخورداری از دیدگاه یکپارچهنگر به مسائل زوجین، میتواند برای کاهش هموابستگی آنان، موثر باشد.