اصغر جعفری؛ علی مشتاقی
چکیده
ازدواج روی سلامت شناختی، هیجانی و رفتاری زوجهای جوان تاثیر میگذارد. اعتماد بین فردی و انعطافپذیری شناختی همسران در کارکرد خانواده تاثیر دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی ایماگوتراپی بر اعتماد بینفردی و انعطافپذیری شناختی در زوجهای جوان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری زوج های جوان مراجعه کننده به ...
بیشتر
ازدواج روی سلامت شناختی، هیجانی و رفتاری زوجهای جوان تاثیر میگذارد. اعتماد بین فردی و انعطافپذیری شناختی همسران در کارکرد خانواده تاثیر دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی ایماگوتراپی بر اعتماد بینفردی و انعطافپذیری شناختی در زوجهای جوان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری زوج های جوان مراجعه کننده به مرکز مشاوره و روان شناسی سلام در شهر اصفهان در سال 1400 بودند. به روش نمونه گیری هدفمند، 16 زوج واجد شرایط وارد مطالعه شدند. 8 زوج در گروه آزمایش و 8 زوج درگروه کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های اعتماد در روابط بین فردی Rempel & Holmes (1986) و انعطاف پذیری شناختی Dennis & Vander Wal (2010) بودند که در سه مرحله روی هر دو گروه و برنامه ایماگوتراپی Muro et al (2016) در 10جلسه زوج درمانی 60 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ایماگوتراپی میتواند اعتماد بینفردی و انعطافپذیری شناختی در زوجهای جوان را افزایش دهد و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار ماند (001/0P<). بنابراین می توان نتیجه گرفت که ایماگوتراپی (تصویرسازی ارتباطی) در افزایش اعتماد بینفردی و انعطافپذیری شناختی زوجهای جوان تاثیر دارد. با توجه به کارآمدی این برنامه، پیشنهاد میشود برای بهبود اعتماد بینفردی و انعطافپذیری شناختی زوجها از این برنامه استفاده شود.
فرهاد خرمائی؛ فرامرز کشکولی؛ سید مهدی پورسید
چکیده
مفهوم ایمنی هیجانی بر اساس نظریهی Davies and Cummings (1994) و Cummings and Davies (1996) به حالتی گفته میشود که فرزندان ارزیابی ایمن، مثبت و پایداری از روابط خانواده در مواجهه با هر گونه واقعهی استرسزا دارند. این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار و ساختار عاملی مقیاس ایمنی هیجانی (Forman and Davies, 2005) در دانشآموزان مقطع متوسطه انجام شد. بدین منظور 503 نفر ...
بیشتر
مفهوم ایمنی هیجانی بر اساس نظریهی Davies and Cummings (1994) و Cummings and Davies (1996) به حالتی گفته میشود که فرزندان ارزیابی ایمن، مثبت و پایداری از روابط خانواده در مواجهه با هر گونه واقعهی استرسزا دارند. این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار و ساختار عاملی مقیاس ایمنی هیجانی (Forman and Davies, 2005) در دانشآموزان مقطع متوسطه انجام شد. بدین منظور 503 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطهی شهر بوشهر به صورت روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای احراز روایی مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده از روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) و برای بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی سازهای در نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. شاخصهای نیکویی برازش مدل مذکور را تأیید کردند (99/2=X2/df، 96/0=GFI، 90/0=AGFI، 92/0=CFI، 95/0=NFI، 70/0=PCFI، 06/0=RMSEA و 24/0=PCIOSE). نتایج پژوهش وجود سه عامل ایمنی، مشغلهی ذهنی و کنارهگیری را در مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده مورد تأیید قرار داد. شاخصهای آلفای کرونباخ مؤلفه-های ایمنی (81/0)، مشغلهی ذهنی (75/0) و کنارهگیری (74/0) نیز مطلوب محاسبه گردید. لذا در مجموع میتوان نتیجه گرفت که مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده برای سنجش ایمنی هیجانی دانشآموزان ایرانی ابزاری معتبر و مفید در پژوهشهای روانشناختی است و می-تواند در پژوهشهای مرتبط با ایمنی هیجانی در نظام خانواده مورد استفاده قرار گیرد.
علی خدائی؛ امید شکری
چکیده
ضرورت انکار ناشدنی فهمِ رفتارهای والدینی از چشماندازی بافتاری سبب شده است که محققان مختلف مشخصههای کُنشی شیوههای والدگری را وابسته به بافتارهایی مانند یادگیریهای تحصیلی، تعامل با همسالان و زندگی روزانة کودک و نوجوان، مطالعه کنند. بر این اساس، این پژوهش، با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجیِ نسخة فارسی مقیاس والدگری تحصیلی، ...
بیشتر
ضرورت انکار ناشدنی فهمِ رفتارهای والدینی از چشماندازی بافتاری سبب شده است که محققان مختلف مشخصههای کُنشی شیوههای والدگری را وابسته به بافتارهایی مانند یادگیریهای تحصیلی، تعامل با همسالان و زندگی روزانة کودک و نوجوان، مطالعه کنند. بر این اساس، این پژوهش، با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجیِ نسخة فارسی مقیاس والدگری تحصیلی، انجام شد. در این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی، 350 مادر به شیوة در دسترس انتخاب و به مقیاس والدگری تحصیلی ، مقیاس خرد والدگری و مقیاس والدگری توانمندساز، پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس والدگری تحصیلی با ساختاری مشتمل بر چهار عامل گرمی والدینی، والدگری معطوف بر کنترلگری رفتاری، والدگری معطوف بر کنترلگری روانشناختی و حمایتگری والدینی، از روایی عاملی خوبی برخوردار بود (شاخصهای (2χ)، (/df2χ)، (CFI)، (GFI)، (AGFI) و (RMSEA) به ترتیب برابر با 66/904، 85/1، 93/0، 95/0، 93/0 و 05/0 به دست آمد). علاوه بر این، نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد والدگری تحصیلی با والدگری توانمندساز و وجوه مختلف خرد والدینی، از روایی همگرای نسخه فارسی مقیاس والدگری تحصیلی، حمایت کرد (01/0P). همچنین، ضرایب همسانی درونی زیرمقیاسهای والدگری تحصیلی شامل گرمی، کنترلگری رفتاری، کنترلگری روانشناختی و والدگری مشوق استقلال، به ترتیب برابر با 80/0، 79/0، 84/0 و 79/0 به دست آمد که از پایایی نسخه فارسی مقیاس مزبور، دفاع کرد. در مجموع، نتایج این پژوهش ضمن تاکید بر آموزههای نظریة خودتعیینگری در تغذیهگری رویآوردی بافتاری به رفتارهای والدگری و گستراندن مرز دانش نظری در این قلمرو مطالعاتیِ نوظهور، از روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس والدگری تحصیلی، دفاع کرد.
مرضیه کریمی؛ صادق نصری؛ فاطمه قائمی
چکیده
چکیدهچکیده: هدف مطالعه حاضر تعیین روابط ساختاری مشارکت پدران و استرس والدگری مادران با نقش واسطه ای عملکرد خانواده، تاب آوری و حمایت اجتماعی در مادران کودکان اوتیستیک بود. روش پژوهش توصیفی نوع همبستگی و از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. از بین مدارس اوتیسم شهر تهران، 4 مدرسه به طور تصادفی انتخاب گردید و 276 نفر از مادران داوطلب در پژوهش ...
بیشتر
چکیدهچکیده: هدف مطالعه حاضر تعیین روابط ساختاری مشارکت پدران و استرس والدگری مادران با نقش واسطه ای عملکرد خانواده، تاب آوری و حمایت اجتماعی در مادران کودکان اوتیستیک بود. روش پژوهش توصیفی نوع همبستگی و از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. از بین مدارس اوتیسم شهر تهران، 4 مدرسه به طور تصادفی انتخاب گردید و 276 نفر از مادران داوطلب در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامه استرس والدگری اوتیسم پتروسوان و مایلز (2009) ، مقیاس ارزیابی انسجام و انعطاف پذیری خانواده اولسون و همکاران (1985) ، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) ، پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران( 1988) و پرسشنامه محقق ساخته مشارکت پدران پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار Smart PLS 3.2 تحلیل مسیر شدند. نتایج حاکی از آن بود که مشارکت پدران و تاب آوری بر استرس والدگری مادران اثر مستقیم منفی دارند. به علاوه، مشارکت پدران با میانجیگری عملکرد خانواده بر استرس والدگری مادران اثرغیرمستقیم دارد. (05/0 > p) بین عملکرد خانواده و تاب آوری مادران نیز رابطه معناداری مشاهده شد. با توجه به نتایج به دست آمده، به نظر می رسد مشارکت پدران به عنوان یک عامل بیرونی و ویژگی تاب آوری به عنوان یک عامل درونی در پیش بینی استرس والدگری نقش دارند(05/0 > p). همچنین عملکرد سازگارانه خانواده می تواند نقش مشارکت پدران در کاهش استرس مادران را تقویت کند. نتایج می تواند در پیش بینی استرس والدگری مادران کودکان اوتیستیک مورد استفاده قرار گیرد.