سید محمد عبادی راد؛ کیانوش زهراکار؛ فرشاد محسن زاده
چکیده
نقش پررنگ رضایت زناشویی در سلامت فرد، خانواده و جامعه باعث شده است که توجه بسیاری از پژوهشگران در چند دهه اخیر به این حوزه جلب شود، به شکلی که پژوهشهای بیشماری را در این زمینه موجب شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی عوامل مرتبط با رضایت زناشویی در جامعه ایرانی انجام شد. این پژوهش بر اساس هدف، توسعهای و بر اساس ماهیت دادهها کیفی از ...
بیشتر
نقش پررنگ رضایت زناشویی در سلامت فرد، خانواده و جامعه باعث شده است که توجه بسیاری از پژوهشگران در چند دهه اخیر به این حوزه جلب شود، به شکلی که پژوهشهای بیشماری را در این زمینه موجب شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی عوامل مرتبط با رضایت زناشویی در جامعه ایرانی انجام شد. این پژوهش بر اساس هدف، توسعهای و بر اساس ماهیت دادهها کیفی از نوع فراترکیب است. در این پژوهش تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از الگوی ساندروسکی و باروسو برای ترکیب یافتههای کیفی انجام شد. در همین راستا با توجه به ملاکهای ورود و خروج، نمونه متشکل از 21 مقاله جهت انجام تجزیهوتحلیل انتخاب شد. نتایج این مطالعه منجر به شناسایی 4 مقوله عوامل فردی، عوامل زناشویی، عوامل خانوادگی و عوامل محیطی بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر رضایت زناشویی زوجین گردید. همچنین مقوله عوامل زناشویی که به مفاهیم مربوط به رابطه زناشویی اشاره دارد بهعنوان مقوله اصلی تأثیرگذار بر رضایت زناشویی زوجین نامگذاری گردید. نتایج این فراترکیب نشان میدهد که برای دستیابی به رضایت زناشویی مطلوب باید همزمان به عوامل فردی، خانوادگی و محیطی نیز در کنار تقویت رابطه زناشویی توجه گردد هرچند که بیشترین تأثیر بر رضایت زناشویی را عوامل مربوط با رابطه زناشویی دارد.
زهرا عسگری؛ رضوان السادات جزایری
چکیده
: والدین نقش مهمی در وضعیت تحصیل فرزندان خود دارند. موفقیت تحصیلی دانشآموزان تک سرپرست در بستر رابطه والد-فرزند یکی از بحث برانگیزترین موضوعات است که مورد نظر دانشآموزان و خانوادهها است. بنابراین، هدف این پژوهش کیفی واکاوی رابطه والد-فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی دانشآموزان مادر سرپرست بود. مشارکتکنندگان10 نفر از دانشآموزان ...
بیشتر
: والدین نقش مهمی در وضعیت تحصیل فرزندان خود دارند. موفقیت تحصیلی دانشآموزان تک سرپرست در بستر رابطه والد-فرزند یکی از بحث برانگیزترین موضوعات است که مورد نظر دانشآموزان و خانوادهها است. بنابراین، هدف این پژوهش کیفی واکاوی رابطه والد-فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی دانشآموزان مادر سرپرست بود. مشارکتکنندگان10 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانی تحت حمایت انجمن صاحبالزمان (عج) در شهر اصفهان بودند. دادهها در طول مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون، تحلیل شدند. یافتهها شامل یک مضمون اصلی به نام رابطه والد- فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی و شش مقوله شامل ادغام نقش پدرانه و مادرانه، خانواده رابطهمدار، حمایت مادرانه، تأمین نیازهای رشدی، الگوپذیری از مادر و موفقیتجویی بود. میتوان نتیجه گرفت این پژوهش درک تازهای از رابطه والد- فرزند در تجربه موفقیت تحصیلی دانشآموزان مادر سرپرست ارائه داده است. بدین صورت که ادغام نقش پدرانه و مادرانه همراه با تداوم حمایت مادرانه، ایجاد محیط رابطهمدار در خانواده و تأمین نیازهای رشدی فرزند از مهمترین مسئولیتهای مادران است. همچنین، الگوپذیری از مادر و موفقیتجویی میتواند بر وضعیت تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت داشته باشد.
حسین متین؛ صدیقه احمدی؛ مرضیه جلالی
چکیده
وجود کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری اغلب نظام خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد و تغییرات مهمی در زندگی خانوادهها و بهویژه نزد مادران ایجاد میکند. بررسی تجارب و اثرات ناتوانی یادگیری بر زندگی از زاویه دید والدین کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری بهویژه مادران این کودکان دارای اهمیت است. بر همین اساس، هدف این پژوهش دستیابی به ...
بیشتر
وجود کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری اغلب نظام خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد و تغییرات مهمی در زندگی خانوادهها و بهویژه نزد مادران ایجاد میکند. بررسی تجارب و اثرات ناتوانی یادگیری بر زندگی از زاویه دید والدین کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری بهویژه مادران این کودکان دارای اهمیت است. بر همین اساس، هدف این پژوهش دستیابی به تجربه مادران در زندگی با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی و با نمونهگیری هدفمند اجرا شد. 10 مادر دارای فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند. دادهها به روش مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری شد و دادههای مصاحبهها به روش کلایزی تحلیل شدند. یافتهها سه مضمون اصلی احساسات ناخوشایند تجربهشده مادر (الف. احساس بیارزشی، شرم و گناه، ب. احساس افسردگی، ج. پرخاشگری و عصبانیت، د. احساس ناامیدی و تنهایی)، نگرانیهای اجتماعی و تحصیلی (الف. ضعف در بعضی درسها، ب. پنهانکاری و ارتباط اجتماعی کم، ج. دلهره فرزندآوری)، تنش و تعارض خانوادگی (الف. درگیری و تعارض با همسر، ب. درگیری و تعارض در تعامل با کودک) را نشان دادند. این یافتهها میتواند اطلاعات لازم را در خصوص منابع حمایتی و اتخاذ راهبردهای حمایتی و درمانی برای مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری جهت تأمین سلامت روان و بهبود زندگی آنها فراهم نماید.