نویسندگان
دانشگاه اصفهان
چکیده
: والدین نقش مهمی در وضعیت تحصیل فرزندان خود دارند. موفقیت تحصیلی دانشآموزان تک سرپرست در بستر رابطه والد-فرزند یکی از بحث برانگیزترین موضوعات است که مورد نظر دانشآموزان و خانوادهها است. بنابراین، هدف این پژوهش کیفی واکاوی رابطه والد-فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی دانشآموزان مادر سرپرست بود. مشارکتکنندگان10 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانی تحت حمایت انجمن صاحبالزمان (عج) در شهر اصفهان بودند. دادهها در طول مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون، تحلیل شدند. یافتهها شامل یک مضمون اصلی به نام رابطه والد- فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی و شش مقوله شامل ادغام نقش پدرانه و مادرانه، خانواده رابطهمدار، حمایت مادرانه، تأمین نیازهای رشدی، الگوپذیری از مادر و موفقیتجویی بود. میتوان نتیجه گرفت این پژوهش درک تازهای از رابطه والد- فرزند در تجربه موفقیت تحصیلی دانشآموزان مادر سرپرست ارائه داده است. بدین صورت که ادغام نقش پدرانه و مادرانه همراه با تداوم حمایت مادرانه، ایجاد محیط رابطهمدار در خانواده و تأمین نیازهای رشدی فرزند از مهمترین مسئولیتهای مادران است. همچنین، الگوپذیری از مادر و موفقیتجویی میتواند بر وضعیت تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت داشته باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The parent-child relationship in high school girl studentsâ academic achievement in mother-headed families: A qualitative research
نویسندگان [English]
- Zahra Asgari
- Rezvan Alsadat Jazayeri
چکیده [English]
Parents play an important role in the education status of their children. Academic achievement of single-parent students in the parent-child relationship context is one of the most controversial issues considered by students and families. The aim of this qualitative study was to explore the parent-child relationship in students’ academic achievement path among mother-headed families. Participants were 10 high school girl students sponsored by Sahib Al-Zaman (AJ) institute selected through purposeful sampling. Data were collected during semi-structured interviews and analyzed by the thematic analysis method. Results included one main theme called the parent-child relationship in students’ academic achievement path and six categories called paternal and maternal role integration, family relationship -oriented, maternal support, provision of developmental needs, pattern of mother, and success seeking. This research provides a new understanding of the parent-child relationship in the academic achievement experience of mother- headed students. Paternal and maternal role integration along with mother’s support, making relationship-oriented environment in family, and provision of the child's developmental needs are the most important responsibilities of mothers. Also, pattern of mother and success seeking can have a positive effect on educational status of the students.
کلیدواژهها [English]
- parent–child relationship
- academic achievement
- Qualitative Research
- mother-headed family