سید حمید آتش پور؛ مریم جلوخوانیان؛ محمدعلی نادی
چکیده
هموابستگی، یک الگوی ارتباطی است که با کنترل دیگران و اضطراب شدید در مورد صمیمیت مشخص میشود. با توجه به پیامدهای منفی و ایجاد تعارض زناشویی به علت هموابستگی زوجین، اقداماتی جهت کاهش آن ضروری میباشد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی رویکرد خودتحلیلی یکپارچهنگر ویژه زوجین بر هموابستگی زوجین دارای تعارض انجام شد. ...
بیشتر
هموابستگی، یک الگوی ارتباطی است که با کنترل دیگران و اضطراب شدید در مورد صمیمیت مشخص میشود. با توجه به پیامدهای منفی و ایجاد تعارض زناشویی به علت هموابستگی زوجین، اقداماتی جهت کاهش آن ضروری میباشد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی رویکرد خودتحلیلی یکپارچهنگر ویژه زوجین بر هموابستگی زوجین دارای تعارض انجام شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زوجین دارای تعارض مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بودند که به روش نمونهگیری در دسترس و انتخاب تصادفی تعداد 30 زوج انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل طبق معیارهای ورود و خروج، گمارش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه هموابستگی هالیوک (Dear & Roberts, 2000) بود. قبل از جلسات، از هر دو گروه پیش آزمون اخذ شد. گروه آزمایش تحت 12جلسه 150دقیقهای، آموزش بسته رویکرد خودتحلیلی یکپارچهنگر ویژه زوجین قرار گرفتند و گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. انتهای جلسات و دو ماه پس از آن، از هر دو گروه پس آزمون و پیگیری اخذ شد. تجزیهوتحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازههای مکرر با کمک نرمافزار SPSS-24 انجام شد. نتایج نشان داد بسته آموزشی رویکرد خودتحلیلی یکپارچهنگر ویژه زوجین بر کاهش ابعاد هموابستگی زوجین (تمرکز بیرونی، ایثار، واکنشگری) مؤثر بوده و در مرحله پیگیری اثرات ماندگار داشته است (001/0>p). به نظر میرسد بسته آموزشی خودتحلیلی یکپارچهنگر ویژه زوجین، به دلیل برخورداری از دیدگاه یکپارچهنگر به مسائل زوجین، میتواند برای کاهش هموابستگی آنان، موثر باشد.
فهیمه باهنر؛ محیا صنیعی منش؛ مهناز کهریزه
چکیده
والدین دارای فرزند معلول در خط مقدم مراقبت از فرزندان خود قرار دارند. این پژوهش با هدف واکاوی چالشهای زوجین دارای فرزند نوجوان مبتلا به معلولیت ذهنی انجام شد. در پژوهش حاضر از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری استفاده شد. جامعه این پژوهش شامل زوجین دارای فرزند نوجوان مبتلا به معلولیت ذهنی در استان تهران در سال 1400 بود. نمونهگیری ...
بیشتر
والدین دارای فرزند معلول در خط مقدم مراقبت از فرزندان خود قرار دارند. این پژوهش با هدف واکاوی چالشهای زوجین دارای فرزند نوجوان مبتلا به معلولیت ذهنی انجام شد. در پژوهش حاضر از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری استفاده شد. جامعه این پژوهش شامل زوجین دارای فرزند نوجوان مبتلا به معلولیت ذهنی در استان تهران در سال 1400 بود. نمونهگیری به صورت هدفمند انتخاب و تا اشباع معنی 15 زوج مورد مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش کلایزی استفاده شد. نتیجه حاصل از تجزیهوتحلیل اطلاعات منجر به شناسایی 27 مفهوم اولیه، 5 مضمون محوری و 2 مضمون گزینشی شد. مضمون گزینشی اول، چالشهای فرایندی درون خانوادگی با زیر مضمون عملکرد زوجین نسبت به یکدیگر، عملکرد زوجین نسبت به فرزند معلول و عملکرد فرزندان با یکدیگر مشخص شد. مضمون گزینشی دوم، چالشهای فرایندی برون خانوادگی شامل مشکلات اجتماعی و اقتصادی بود. در مجموع میتوان چنین نتیجه گرفت داشتن فرزند دارای معلولیت ذهنی عملکرد خانواده بهویژه زوجین را تحت تأثیر قرار میدهد. با توجه به اهمیت بررسی چالشهای زوجی بر ابعاد مختلف جسمانی، روانی، اجتماعی و معنویت و دیگر تأثیرات آن بر زندگی والدین نوجوانان دارای معلولیت، یافتههای حاصل از این پژوهش میتواند در توسعه و تقویت خدمات مشاوره و حمایتی زوجین دارای فرزند معلول به کار گرفته شود.