فرهاد خرمائی؛ فرامرز کشکولی؛ سید مهدی پورسید
چکیده
مفهوم ایمنی هیجانی بر اساس نظریهی Davies and Cummings (1994) و Cummings and Davies (1996) به حالتی گفته میشود که فرزندان ارزیابی ایمن، مثبت و پایداری از روابط خانواده در مواجهه با هر گونه واقعهی استرسزا دارند. این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار و ساختار عاملی مقیاس ایمنی هیجانی (Forman and Davies, 2005) در دانشآموزان مقطع متوسطه انجام شد. بدین منظور 503 نفر ...
بیشتر
مفهوم ایمنی هیجانی بر اساس نظریهی Davies and Cummings (1994) و Cummings and Davies (1996) به حالتی گفته میشود که فرزندان ارزیابی ایمن، مثبت و پایداری از روابط خانواده در مواجهه با هر گونه واقعهی استرسزا دارند. این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار و ساختار عاملی مقیاس ایمنی هیجانی (Forman and Davies, 2005) در دانشآموزان مقطع متوسطه انجام شد. بدین منظور 503 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطهی شهر بوشهر به صورت روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای احراز روایی مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده از روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) و برای بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی سازهای در نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. شاخصهای نیکویی برازش مدل مذکور را تأیید کردند (99/2=X2/df، 96/0=GFI، 90/0=AGFI، 92/0=CFI، 95/0=NFI، 70/0=PCFI، 06/0=RMSEA و 24/0=PCIOSE). نتایج پژوهش وجود سه عامل ایمنی، مشغلهی ذهنی و کنارهگیری را در مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده مورد تأیید قرار داد. شاخصهای آلفای کرونباخ مؤلفه-های ایمنی (81/0)، مشغلهی ذهنی (75/0) و کنارهگیری (74/0) نیز مطلوب محاسبه گردید. لذا در مجموع میتوان نتیجه گرفت که مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده برای سنجش ایمنی هیجانی دانشآموزان ایرانی ابزاری معتبر و مفید در پژوهشهای روانشناختی است و می-تواند در پژوهشهای مرتبط با ایمنی هیجانی در نظام خانواده مورد استفاده قرار گیرد.