سید محمد سید محمودیان؛ حمید علیزاده؛ شهلا پزشک؛ احمد برجعلی؛ نورعلی فرخی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 19-28
چکیده
: اختلال نافرمانی مقابلهای نوعی اختلال رفتاری است که در پدیدآیی آن به نقش مهم روابط والد- فرزند تاکید میشود. ارتباط نامناسب بین مادر- فرزند میتواند این اختلال را ایجاد، حفظ و تشدید نماید. هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیکهای آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی این برنامه بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با ...
بیشتر
: اختلال نافرمانی مقابلهای نوعی اختلال رفتاری است که در پدیدآیی آن به نقش مهم روابط والد- فرزند تاکید میشود. ارتباط نامناسب بین مادر- فرزند میتواند این اختلال را ایجاد، حفظ و تشدید نماید. هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیکهای آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی این برنامه بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای بود. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه مادران دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. از این جامعه، 40 نفر از والدین با کودک دارای اختلال نافرمانی مقابلهای انتخاب و در دو گروه 20 نفره به صورت تصادفی منتسب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس رابطه والد-فرزند (PCRS) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقهای تکنیکهای آدلر-گلاسر را دریافت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که در مرحله پسآزمون برنامه تکنیکهای آدلر-گلاسر بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای تاثیر معنادار دارد. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت از این برنامه آموزشی میتوان برای بهبود روابط مادر- فرزندی در کودکان اختلال نافرمانی مقابلهای بهعنوان روش مداخلهای موثر، بهره برد.