نشریه انجمن علمی روانشناسی ایران
1. مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجان محور و درمان کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر بهزیستی روان شناختی و انعطاف‌پذیری‌کنشی در زنان دارای تعارض زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز روان‌شناختی

میترا میرابی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ فریبا حافظی؛ فرح نادری؛ پروین احتشام زاده

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 1-15

http://dx.doi.org/10.22034/ijfp.2021.247983

چکیده
  خانواده یک محیط پر محبت و حمایت‌کننده برای اعضای خانواده تعریف می‌کنند، چنانچه خانواده گرفتار کشمکش، کژکاری و خشونت درونی بین افراد شود، جایگاه خود را به‌عنوان یک پایگاه عاطفی-روانی برای اعضای خود از دست می‌دهد. در این میان تعارضات زناشویی یکی از مشکلاتی است که که در تمام دنیا خانواده‌ها با آن مواجه‌اند. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی ...  بیشتر

2. بررسی ویژگی های روانسنجی دو فرم بلند و کوتاه مقیاس تعارض کار-خانواده

سید اسماعیل هاشمی؛ سید محمد جواد موسوی نیا؛ آتوسا قاسمی نژاددهکردی

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 16-33

http://dx.doi.org/10.22034/ijfp.2021.247378

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی­های روانسنجی مقیاس 18 ماده­ای تعارض کار-خانواده ساخته­ی (Carlson et al., 2000) به عنوان یک مقیاس چندبعدی تعارض کار-خانواده و مقیاس 6 ماده‌ای تعارض کار-خانواده ساخته (Matthews et al., 2010) ، به عنوان مقیاسی کوتاه با تعداد ماده­های کم انجام شد. بدین منظور 350 نفر از کارکنان شرکت حفاری شمال شعبه اهواز در پژوهش شرکت کردند ...  بیشتر

3. اثربخشی برنامه مداخله رویکرد مثبت گرا بر مشکلات درونی سازی شده کودکان طلاق

شهرام واحدی؛ میرمحمود حاجی میرآقا؛ زکیه نجاریان

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 34-46

http://dx.doi.org/10.22034/ijfp.2021.247982

چکیده
  طلاق یکی از پیچیده­ترین پدیده­های اجتماعی است که ارکان خانواده را دچار تزلزل نموده و بیشترین اثرات مخرب آن متوجه کودکان خواهد بود. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبت­نگری بر کاهش مشکلات رفتاری درونی سازی شده کودکان طلاق بود. طرح پژوهش، نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. 40 نفر از کودکان طلاق ...  بیشتر

4. مقایسه اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به شیوه گاتمن و مدل سیمبیس (SYMBIS) بر الگوها و آسیب‌های زوج‌های نامزد ترکمن

مهدی قزلسفلو؛ مهدی رستمی

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 47-64

http://dx.doi.org/10.22034/ijfp.2021.247985

چکیده
  دوران نامزدی و سال‌های اول ازدواج از مقاطع مهم در چرخه زندگی خانوادگی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش  پیش از ازدواج به شیوه گاتمن در مقایسه با مدل سیمبیس (SYMBIS) بر الگوها و آسیب‌های زوج‌های نامزد ترکمن بود. روش پژوهش نیمه تجربی با دو گروه آزمایش، یک گروه گواه، طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری 3 ماهه بود . 24 زوج از بین زوج‌های ...  بیشتر

5. اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود انتظارات از ازدواج و افزایش مهارت تنظیم هیجانی جوانان در آستانه ازدواج

مسعود اخگر؛ مریم فاتحی زاده

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1400، صفحه 65-78

http://dx.doi.org/10.22034/ijfp.2021.247984

چکیده
  آموزش هوش هیجانی یک برنامه گروهی است که می تواند انتظارات از ازدواج و مهارت تنظیم هیجانی را پیش از ازدواج بهبود بخشد. هدف پژوهش حاضر، اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود انتظارات از ازدواج و افزایش مهارت تنظیم هیجانی جوانان درآستانه ازدواج بوده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این ...  بیشتر

6. انگاره مخرب والدگری در والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال شخصیت مرزی: یک مطالعه کیفی

سیده فاطمه آگاه؛ پرویز آزادفلاح

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1400

http://dx.doi.org/10.22034/ijfp.2022.542857.1063

چکیده
  نظریه‌ها و مطالعات تجربی در زمینه تحول اختلال شخصیت مرزی بر این باورند که بسترخانوادگی نامطلوب که یکی از مشخصه‌های اصلی آن والدگری ناکارآمد است، با نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی در ارتباط است. تاکنون اغلب مطالعات در این حوزه بر اساس گزارش‌های گذشته‌نگر بیماران مرزی از محیط دوران کودکی خود بوده‌است. با توجه به محدودیت‌های این نوع ...  بیشتر