زهرا بهادری؛ علی جهانگیری؛ ابوالفضل بخشی پور
چکیده
چکیده: زنان سرپرست خانواده به سبب سطح بالای مسئولیتهای زندگی در معرض آسیبهای روانشناختی قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی واقعیت درمانی بر سرسختی روانشناختی زنان سرپرست خانواده تحت پوشش سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شد. این پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این ...
بیشتر
چکیده: زنان سرپرست خانواده به سبب سطح بالای مسئولیتهای زندگی در معرض آسیبهای روانشناختی قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی واقعیت درمانی بر سرسختی روانشناختی زنان سرپرست خانواده تحت پوشش سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شد. این پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را زنان سرپرست خانواده تحت پوشش سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بجنورد را تشکیل میدهند. 30 نفر از آنها به شیوه داوطلبانه انتخاب و به شیوه تصادفی در گروههای مداخله و کنترل قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه سرسختی اهواز انجام شد. گروه مداخله واقعیت درمانی را در 8 جلسه دریافت کردند و گروه گواه در لیست انتظار برای دریافت مداخله قرار داشت. تحلیل دادهها در نرم افزار SPSS-21 با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که واقعیت درمانی بر افزایش نمره کل سرسختی روانشناختی (009/0=P، 111/8=F) و زیرمقیاسهای کنترل (044/0=P، 508/4=F) و مبارزهجویی (001/0=P، 721/15=F) موثر بوده است و در طول زمان ثابت مانده است، اما بر زیرمقیاس تعهد (221/0=P، 657/1=F) موثر نبوده است. واقعیت درمانی در طول زمان نقش موثری در افزایش سرسختی روانشناختی زنان سرپرست خانواده داشته است. پیشنهاد میشود که از این درمان در سایر موقعیتهای مشابه استفاده شود.
فاطمه بیان فر؛ سید محمد حسین خاتمی؛ زهرا هلاکوئی فیل آبادی؛ امیر رضا رجائی منش
چکیده
استفاده از بازی های اینترنتی در سال های اخیر به یک سرگرمی پر طرفداردر بین نوجوانان تبدیل شده است.جذابیت بالای بازی هادر کنار شیوع قابل توجه اعتیاد به آن ها موجب شده این بازی ها در کانون توجه متخصصان قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف مدل یابی اعتیاد به بازی های اینترنتی بر اساس افت عملکرد تحصیلی، مهارت تمرکز و رفتارهای پرخاشگرانه با میانجی ...
بیشتر
استفاده از بازی های اینترنتی در سال های اخیر به یک سرگرمی پر طرفداردر بین نوجوانان تبدیل شده است.جذابیت بالای بازی هادر کنار شیوع قابل توجه اعتیاد به آن ها موجب شده این بازی ها در کانون توجه متخصصان قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف مدل یابی اعتیاد به بازی های اینترنتی بر اساس افت عملکرد تحصیلی، مهارت تمرکز و رفتارهای پرخاشگرانه با میانجی گری وقایع و تغییرات زندگی خانوادگی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود.نمونه این مطالعه 420 نفر ازنوجوانان و جوانان شهرهای مشهد و شهر کرد بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلال بازی اینترنتی-20 پونتز(IGD)،پرسشنامه وقایع و تغییرات زندگی خانوادگی جوانان هامیلتون و همکاران(YA-FILES)،پرسشنامه مهارت تمرکز(CSQ)سواری و اورکی،پرسشنامه پرخاشگری باس و پری(AQ) بود.یافته ها نشان داد که مسیرمستقیم افت عملکرد تحصیلی، تمرکز و پرخاشگری ومسیر غیر مستقیم با نقش میانجی وقایع و تغییرات زندگی بر اعتیاد به بازی اینترنتی معنی دار بود. همچنین افت عملکرد تحصیلی، 2/8 درصد، تمرکز 9/9 درصد، پرخاشگری 1/9 درصد اعتیاد به بازی راپیشبینی کرد. وقایع و تغییرات زندگی خانوادگی به عنوان متغیر میانجی نیز توانست 88/0 درصد اعتیاد به بازیهای اینترنتی را پیشبینی کند. با توجه به نتایج به دست آمده متخصصین حوزه خانواده می توانند با تاکید بر افزایش توانمندی های مقابله با محرک های تنش زا و فشارهای زندگی خانوادگی میزان اعتیاد به بازی های اینترنتی را کاهش داده و به دنبال آن موجب پیشگیری از افت عملکرد تحصیلی و کاهش تمرکز و غلبه بر پرخاشگری شوند.
حدیث ولی زاده؛ وحید احمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری و کیفیت زندگی زنان قربانی خشونت خانگی شهر کرمانشاه بود. طرح تحقیق این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به شیوه پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را زنان قربانی خشونت خانگی شهر کرمانشاه که در نیمه اول سال 1400 به مراکز مشاوره مراجعه کرده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری و کیفیت زندگی زنان قربانی خشونت خانگی شهر کرمانشاه بود. طرح تحقیق این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به شیوه پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را زنان قربانی خشونت خانگی شهر کرمانشاه که در نیمه اول سال 1400 به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند، تشکیل داده است. از بین آنان که بصورت داوطلبانه و از طریق فراخوان جهت شرکت در این دوره ثبت نام کرده بودند 45 نفر به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل بر اساس معیار ورود و خروج پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تاب آوری (RSA)فرایبورگ و همکاران و پرسشنامه کیفیت زندگی (WHOQOL-BREF) سازمان بهداشت جهانی بود. مداخلات دو گروه به صورت گروهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای و دو بار در هفته اجرا شد. دادهها با نرمافزار SPSS-26 و آزمونهای آماری تحلیل کواریانس تک متغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی با مقدار احتمال 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بر تاب آوری و کیفیت زندگی زنان قربانی خشونت خانگی اثربخش بوده اند (05/0P<). همچنین تفاوت معناداری بین دو درمان مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت از این روشهای درمانی میتواند در در محیطهای مشاوره و روان درمانی خانواده استفاده کرد.