نشریه انجمن علمی روانشناسی ایران
1. اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی و تعاملات عاطفی با رویکرد ارزش‌های دینی بر رضایت زناشویی

بهناز سادات جوادی؛ غلامعلی افروز؛ سیمین حسینیان؛ مسعود آذربایجانی؛ مسعود غلامعلی لواسانی

دوره 2، شماره 2 ، آبان 1394، صفحه 3-14

چکیده
  رضایت زناشویی انطباق بین وضعیت موجود فرد در روابط زناشویی با وضعیت مورد انتظار او است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی و تعاملات عاطفی با رویکرد آموزه­های دینی جهت افزایش رضایت زناشویی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد 20 زوج در این پژوهش شرکت ...  بیشتر

2. نقش تعدیل‌کننده پیوندهای والدینی در رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و سازگاری زوجین

محمدعلی بشارت؛ سمیه رامش؛ سید محمدرضا رضازاده

دوره 2، شماره 2 ، آبان 1394، صفحه 15-26

چکیده
  کیفیت رابطه زوجین و سازگاری آنها و پیوندهای والدینیبررسی نقش تعدیل­کننده پیوندهای والدینی در رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و سازگاری زوجین افراد در پژوهش کردند. از شرکت­کنندگان خواسته شد مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (BNSG-S)، پرسشنامه وضعیت زناشویی گلومبوک- راست (GRIMS)ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و سازگاری ...  بیشتر

3. اثربخشی برنامه بازآموزی اِسنادی مبتنی بر مدل پردازش اطلاعات اجتماعی کرک و داج بر سبک حل تعارض، خوش‌بینی و کاهش تعارضات والد- نوجوان در مادران

علی خدایی؛ حسین زارع؛ احمد علیپور؛ امید شکری

دوره 2، شماره 2 ، آبان 1394، صفحه 27-38

چکیده
  با توجه به فراگیر بودن تعارضات والد- نوجوان در تعاملات درون­خانوادگی و پیامدهای ناخوشایند آن در کوتاه­مدت و بلندمدت، توسعه و استفاده از برنامه­های مداخله­ای، با هدف آموزش مدیریت انطباقی این تعارض­ها، یک ضرورت پژوهشی اجتناب­ناپذیر است. بر این اساس، کاهش تعارض والد- نوجوان انجام شد. در این پژوهش 50 مادر (25 نفر در گروه آزمایش، ...  بیشتر

4. تجارب دانشجویان متاهل از آمادگی ازدواج: یک پژوهش کیفی

رضا خجسته‌‌مهر؛ زینب دانیالی؛ خدیجه شیرالی‌نیا

دوره 2، شماره 2 ، آبان 1394، صفحه 39-50

چکیده
  <span lang="FA" style="font-family:;" b="" nazanin";="" roman";="" "times="" new="" roman";"="">گردید. تحلیل تجارب مشارکت­کنندگان منجر به شناسایی 551 کد اولیه، 17 زیرمضمون و 5 مضمون اصلی شامل آمادگی درون­فردی، آمادگی بین­فردی، آمادگی موقعیتی، الزام­آوری نیازها و حمایت اجتماعی شد. نتایج نشان داد که عواملی مانند ...  بیشتر

5. نقش واسطهای الگوهای تعاملی زوجین در رابطه بین آسیبپذیریهای بادوام و دلزدگی زناشویی زوجین متقاضی طلاق

محمد نریمانی؛ اصغر پوراسمعلی؛ نیلوفر میکائیلی؛ نادر حاجلو

دوره 2، شماره 2 ، آبان 1394، صفحه 51-66

چکیده
  دلزدگی زناشویی به عنوان یکی از عامل‌های اساسی طلاق در ادبیات پژوهشی مطرح است که تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نورزگرایی، عملکرد خانواده اصلی، باورهای ارتباطی و الگوهای تعاملی زوجین قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثرات مستقیم و غیر‌مستقیم آسیب‌پذیری‌های بادوام یعنی نورزگرایی، عملکرد خانواده اصلی و باورهای ارتباطی زوجین ...  بیشتر

6. اثربخشی روان‌درمانی‌ بین فردی خانواده‌محور بر علایم افسردگی نوجوانان

ذبیح‌اله عباس‌پور؛ فیض‌اله پورسردار؛ امین کرایی؛ مریم خسروانی شایان

دوره 2، شماره 2 ، آبان 1394، صفحه 67-78

چکیده
  افسردگی، اختلال روانی شایعی است که نوجوانان را درگیر می­کند و با سطوح بالای استرس، اضطراب و در بدترین حالت با خودکشی رابطه دارد؛ اما همیشه این سوال مطرح است که موثرترین درمان برای افسردگی، چیست؟ پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روان‌درمانی­ بین فردی خانواده­محور بر علایم افسردگی نوجوانان انجام شد. بر این اساس سه پسر نوجوان افسرده ...  بیشتر

7. اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر افزایش ذهن‌آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی

وحیده باباخانی؛ شکوه نوابی نژاد؛ عبدالله شفیع آبادی؛ علیرضا کیامنش

دوره 2، شماره 2 ، آبان 1394، صفحه 79-92

چکیده
  : از عوامل موثر در بروز تعارضات بین زوجین، موضوعات و محتویات افکار آنان است. به بیان دیگر، از آن­جا که هر یک از زوجین دارای افکار و الگوهای ذهنی خاص خود هستند، ممکن است در ارتباطات خود با یکدیگر دچار تعارض شوند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر افزایش ذهن­آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین انجام شد. پژوهش ...  بیشتر