انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604220210817The moderating role of positive and negative affects on the association of sexual knowledge and attitude with marital satisfactionنقش تعدیلکننده عواطف مثبت و منفی در رابطه بین دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی318245528FAمحمد علی بشارتدانشگاه تهران0000-0003-2571-2920طیبه میرزاییدانشگاه تهرانمسعود غلامعلی لواسانیدانشگاه تهرانمرتضی نقیپوردانشگاه تهرانJournal Article20210817Marital satisfaction is one of the factors that can bring happiness and satisfaction into marital life. Identifying variables that influence marital satisfaction is very important and essential to help maintain a marriage. Studies show that sexual knowledge and attitude as well as positive and negative affects can influence marital satisfaction in different ways. The purpose of the present study was to investigate the role of positive and negative affects in moderating the association of sexual knowledge and attitude with marital satisfaction. To this end, 300 married Afghans (148 males, 137 females, 15 unspecified) living in Kabul participated in this study. Participants were asked to complete the Knowledge and Attitude Scale (SKAS), the Golombok Rust Inventory of Marital State (GRIMS), and the Positive and Negative Affect Scale (PANAS). Results showed that sexual knowledge and attitude had a positive relationship with marital satisfaction. Positive and negative affects also had a statistically significant positive and negative relationship with marital satisfaction, respectively. The results also revealed that the relationship between sexual attitude and marital satisfaction was moderated by negative affects, however, it was not moderated by sexual knowledge. The moderating effect of positive affects on the association of sexual knowledge and attitude with marital satisfaction was not statistically significant. Based on the findings of the present study, it can be concluded that some affects can play a decisive role in the association of sexual knowledge and attitude with marital satisfaction. Identifying such affects as well as preventing them from being intensified, will have an influential impact on both marital and satisfaction and family relationshipsچکیده: رضایت زناشویی از عواملی است که موجب رضایت و خشنودی در زندگی میشود. شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر رضایت زناشویی، برای کمک به حفظ ازدواج بسیار لازم و کمککننده است. مطالعات نشان میدهند که دانش و نگرش جنسی و عواطف مثبت و منفی میتوانند به شکلهای مختلف رضایت زناشویی را تحت تاثیر قرار دهند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلکننده عواطف مثبت و منفی در رابطه بین دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی بود. برای دستیابی به این هدف، 300 افغانستانی متاهل (148 مرد، 137 زن، 15 نفر نامشخص) ساکن شهر کابل در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان مقیاس دانش و نگرش جنسی (SKAS)، پرسشنامه وضعیت زناشویی گلومبک- راست (GRIMS) و مقیاس عواطف مثبت و منفی (PANAS) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد که دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی رابطه مثبت معنادار دارد. عواطف مثبت و عواطف منفی نیز با رضایت زناشویی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار داشتند. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش، عواطف منفی رابطه بین نگرش جنسی و رضایت زناشویی را تعدیل کرد، اما رابطه بین دانش جنسی و رضایت زناشویی را تعدیل نکرد. نقش تعدیلکننده عواطف مثبت در این رابطه معنادار نبود. بر اساس یافتههای این پژوهش، نتیجه گرفته میشود که دستهای از عواطف نقش تعیینکننده در رابطه بین دانش و نگرش جنسی و رضایت زناشویی دارند. شناسایی این دسته از عواطف و پیشگیری از تشدید آنها، نقشی تاثیرگذار بر رضایت زوجین و روابط خانوادگی خواهد داشت.
انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604220210817Developing a maternal training program based on Adler-Glasser techniques and examining its effectiveness in improving mother-child relationships among children with Oppositional Defiant Disorderتدوین یک برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیکهای آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی آن بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای1928245529FAسید محمد سید محمودیاندانشگاه علامه طباطبائیحمید علیزادهدانشگاه علامه طباطبائیشهلا پزشکدانشگاه علامه طباطبائیاحمد برجعلیدانشگاه علامه طباطبائینورعلی فرخیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20210817Oppositional Defiant Disorder is a type of behavioral disorder that is closely related with parent-child relationships. Inappropriate relationships between the mother and the child can create, maintain, and escalate this disorder. The aim of this study was to develop a training program for mothers based on Adler-Glasser techniques and to examine its effectiveness in improving mother-child relationships in children with Oppositional Defiant Disorder. The research was semi-experimental with pretest- posttest design with control group. The statistical population was all available mothers of elementary students in Isfahan from which 40 parents with Oppositional Defiant Disorder were selected and randomly assigned to experimental and control groups (20 each). To collect the data, the Child Symptom Inventory (CSI-4) and the Parent-Child Relationship Scale (PCRS)were used in both pre and posttests. The experimental group received nine 90- minute training sessions in Adler-Glasser techniques . Results showed that in the post-test phase, the Adler-Glasser techniques had a significant effect on improving mother-child relationships in children with Oppositional Defiant Disorder. It can be concluded that this intervention program can be used effectively to improve relationships between children with Oppositional Defiant Disorder and their mothers.: اختلال نافرمانی مقابلهای نوعی اختلال رفتاری است که در پدیدآیی آن به نقش مهم روابط والد- فرزند تاکید میشود. ارتباط نامناسب بین مادر- فرزند میتواند این اختلال را ایجاد، حفظ و تشدید نماید. هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیکهای آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی این برنامه بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای بود. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه مادران دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. از این جامعه، 40 نفر از والدین با کودک دارای اختلال نافرمانی مقابلهای انتخاب و در دو گروه 20 نفره به صورت تصادفی منتسب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس رابطه والد-فرزند (PCRS) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقهای تکنیکهای آدلر-گلاسر را دریافت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که در مرحله پسآزمون برنامه تکنیکهای آدلر-گلاسر بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای تاثیر معنادار دارد. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت از این برنامه آموزشی میتوان برای بهبود روابط مادر- فرزندی در کودکان اختلال نافرمانی مقابلهای بهعنوان روش مداخلهای موثر، بهره برد.انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604220210817Marital standards and relationship attributions as predictors of women's marital adjustment and non-adjustmentاستانداردهای زناشویی و اِسنادهای ارتباطی بهعنوان پیشبینهای سازگاری و ناسازگاری زناشویی زنان2942245530FAمسعود شهبازیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد مسجدسلیمان0000-0001-9888-2432امین کراییدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهوازناهید کیانیجمدانشگاه آزاد اسلامی، واحد مسجدسلیمانJournal Article20210817Marital adjustment is one of the most important indicators of women's marital quality. Several studies have investigated the role of marital standards and relationship attributions in predicting marital quality in married couples. The purpose of this study was to investigate the role of the dimensions of marital standards and relationship attributions in predicting adjustment/ non-adjustment among married women. A sample of 324 married women (150 non-adjusted and 174 adjusted) was selected from all married women in Ahvaz. Participants completed the Inventory of Specific Relationship Standards (ISRS) and the Relationship Attributions Measure (RAM). . Results obtained from Enter Discriminant analysis revealed that adjustment or non-adjustment in marital relationship can be predicted by the variables of marital standards (personal boundaries, control outcome, instrumental and expressive investment) and relationship attributions (locus of control, stability, globality, intent, motivation and blame). Also, Stepwise Discriminant analysis of the data indicated that motivation attribution, expressive investment standard and locus of control attribution are the strongest predictors of adjustment/non-adjustment in marital relationships. Based on the findings, it can be concluded that marital standards and relationship attributions play a significant role in women’s marital adjustment.سازگاری زناشویی از مهمترین شاخصهای کیفیت رابطه زناشویی است. پژوهشهای متعددی به نقش استانداردهای زناشویی و اِسنادهای ارتباطی در پیشبینی وضعیت زناشویی زوجین پرداخته است. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش ابعاد استانداردهای زناشویی و اِسنادهای ارتباطی در پیشبینی سازگاری و ناسازگاری زناشویی زنان متأهل بود. نمونهای شامل 324 زن متأهل (150زن ناسازگار و 174 زن سازگار) در پژوهش حاضر شرکت داشتند. از شرکتکنندگان درخواست شد پرسشنامه استانداردهای روابط خاص (ISRS) و مقیاس اِسناد ارتباطی (RAM) را تکمیل کنند. نتایج بهدست آمده، فرضیه پژوهش مبنی بر پیشبینی سازگاری و ناسازگاری زناشویی زنان بر اساس استانداردهای زناشویی (مرزهای شخصی، پیامد کنترل و سرمایهگذاری ابزاری و عاطفی) و اِسنادهای ارتباطی (جایگاه مهار، ثبات و پایداری، عمومیت، قصد و نیت، انگیزه و سرزنش) را تأیید کرد. همچنین، نتایج تحلیل تمیز با روش گامبهگام نشان داد که متغیرهای اِسناد انگیزه، استاندارد سرمایهگذاری عاطفی و اِسناد جایگاه مهار، قویترین پیشبینهای سازگاری و ناسازگاری روابط زناشویی هستند. بر اساس یافتههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت که استانداردهای زناشویی و اِسنادهای ارتباطی نقش مهمی در سازگاری زناشویی زنان دارد.انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604220210817Comparing the efficacy of family therapy based on Bowenâs family systems theory and logo therapy on dyadic adjustment and clientsâ divorce tendencyمقایسه اثربخشی خانوادهدرمانی مبتنی بر دیدگاه نظامهای خانوادگی بوئن و معنادرمانی بر کیفیت زناشویی و میل به طلاق مراجعین خواستار طلاق4360245531FAجمیله نبوی حصاردانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهمختار عارفیدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهناصر یوسفیدانشگاه کردستان0000-0002-4851-5631Journal Article20210817Marital distress and increasing tendency towards divorce causes extreme harm for the children of divorce, divorcees, families and the entire society. Evaluating effective ways of encountering divorce is thus of paramount importance. The present study aimed to examine the effectiveness of family therapy based on Bowen’s family system theory and logo therapy in marital life quality (marital adjustment) and tendency for divorce among divorce seeking clients. The statistical population included divorce applicants referring to Sanandaj counseling centers in Fall and Winter of 1396. 36 male and female applicants were randomly selected and assigned to experimental and control groups (12 each). The Divorce Tendency Questionnaire (DTQ) and the Revised Dyadic Adjustment Scale (RDAS) were used to gather the data. Each group received 8 one- hour weekly family therapy training based on the Bowen’s family systems and logo therapy. Repeated measures tests showed that both logo therapy and Bowen’s family systems could significantly enhance dyadic adjustment level and its components (agreement, satisfaction, and dyadic coherence) and reduce tendency towards divorce. Also, results of the BONFERRONI post hoc test showed that family therapy based on logo therapy was more effective in reducing divorce tendency and Bowen’s family systems theory was more effective in increasing dyadic adjustment. آشفتگی زندگی زناشویی زوجین و افزایش طلاق موجب آسیبهای عمدهای به فرزندان طلاق، اشخاص مطلقه، خانوادهها و جامعه میشود؛ بنابراین آزمودن و مقایسه شیوههای مؤثر رویارویی با افزایش طلاق بسیار حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی خانوادهدرمانی مبتنی بر دیدگاه نظامهای خانوادگی بوئن و معنادرمانی بر کیفیت زناشویی (سازشیافتگی زناشویی) و میل به طلاق مراجعین خواستار طلاق انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر، مراجعین خواستار طلاق مراکز مشاوره سنندج در پاییز و زمستان 1396 بودند. 36 آزمودنی زن و مرد، انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 12 نفر) گمارده شدند. دادهها با پرسشنامه میل به طلاق (DTQ) و مقیاس بازنگریشده کیفیت زناشویی (RDAS) بهدست آمد. گروههای آزمایش جداگانه در هشت نشست هفتگی یکساعتی خانوادهدرمانی مبتنی بر دیدگاه نظامهای خانواده بوئن و معنادرمانی شرکت کردند. نتایج آزمون اندازهگیریهای مکرر نشان داد تأثیر خانوادهدرمانی مبتنی بر معنادرمانی و تأثیر دیدگاه نظامهای خانوادگی بوئن بر افزایش تراز کیفیت زناشویی و مؤلفههای آن (توافق، رضایت و انسجام زوجی) و کاهش میل به طلاق، باثبات و معنادار بود. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد خانوادهدرمانی مبتنی بر معنادرمانی، بیشتر بر کاهش میل به طلاق اثر داشته تا بر افزایش کیفیت زناشویی و خانوادهدرمانی مبتنی بر دیدگاه نظامهای خانواده بوئن، بیشتر بر افزایش کیفیت زناشویی اثر داشته تا بر کاهش میل به طلاق.انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604220210817Evaluation of psychometric properties of the Relational Ethics Scale (RES)ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اخلاق رابطهای6174245532FAرضا خجستهمهردانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-6721-3823نرگس اسمعیلی بابادیدانشگاه شهید چمران اهوازذبیحاله عباسپوردانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20210817Relational ethics deals with fairness and unfairness in intimate relationships. It also deals with trustworthiness, justice, loyalty, merit, and entitlement between members of a relationship. Relational ethics requires members of the relationship to assume responsibility for consequences in the process of give and take. The Relational Ethics Scale (RES) consists of two types of components: vertical and horizontal. The vertical dimension of the scale measures relational ethics in family of origin and the horizontal dimension measures current relationships between spouses. The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Relational Ethics in married men and women in Ahvaz. 208 married participants (89 males, 119 females) were asked to complete the Relational Ethics Scale (RES), the Relational Assessment Scale (RAS) and the Measure of Perceived Equity (MPE). Results confirmed the six-factor structure of the RES. They also showed that the RES has a suitable concurrent validity and reliability in measuring the couples’ relational ethics. Findings showed that this scale can be appropriately used in research studies as well as in premarital consultation and couple therapy by psychologists and family counselors.اخلاق رابطهای بیانگر منصفانه یا غیرمنصفانه بودن روابط صمیمی است. مباحث اعتماد، عدالت، وفادری و احساس محق بودن از جمله مباحثی هستند که اخلاق رابطهای را شکل میدهند و اخلاق رابطهای میطلبد افراد مسئولیت عواقب اعمالشان را بپذیرند. مقیاس اخلاق رابطهای (RES) شامل دو مؤلفه عمودی و افقی است. مقیاس اخلاق رابطهای عمودی، اخلاق رابطهای در خانواده اصلی و مادههای مقیاس اخلاق رابطهای افقی، روابط فعلی فرد با همسرش را اندازهگیری میکند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اخلاق رابطهای (RES) بود. به منظور دستیابی به این هدف، 208 شرکتکننده متأهل (89 مرد، 119 زن) مقیاسهای اخلاق رابطهای (RES)، مقیاس ارزیابی رابطه (RAS) و سنجه ادراک انصاف (MEP < /span>) را تکمیل کردند. یافتهها ساختار شش عاملی مقیاس اخلاق رابطهای (RES) را تأیید کردند. همچنین یافتهها نشان داد مقیاس اخلاق رابطهای از روایی سازه همزمان و پایایی مطلوبی برخوردار است. یافتههای پژوهش مشخص ساخت که مقیاس اخلاق رابطهای برای مطالعات پژوهشی کاربرد دارد و استفاده از این مقیاس برای ارزیابی اخلاق رابطهای زوجین در مشاوره و درمان زناشویی به روانشناسان و مشاوران خانواده توصیه میشود.انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604220210817Comparing the effectiveness of Emotionally Focused Couple Therapy (EFCT) and Imago Relation Therapy (IRT) in coupleâs marital satisfactionمقایسه اثربخشی زوجدرمانی هیجانمدار و ایماگوتراپی بر رضایتمندی زناشویی زوجین7588245533FAنازنین شیدانفردانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزشکوه نوابینژاددانشگاه تربیت معلم0000-0002-0488-1488ولیلله فرزاددانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20210817 In a family life, the beginning of the couple’s relationship is the time of adjustment and compatibility where they might experience the least amount of satisfaction from each other. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of Emotionally Focused Couple Therapy (EFCT) and the Relationship-Imago Therapy (IRT) in increasing couples’ marital satisfaction during their early years of marriage. 24 couples participated in this research and were assigned to two groups – trial and control. These groups received training ten 90- minute sessions of emotionally-focused couple therapy and Imago relationship therapy respectively. Marital satisfaction was measured by the Enrich Couple Questionnaire (MSQ). Results showed that both EFCT and IRT were effective in enhancing the couples’ marital satisfaction. Results also revealed that the IRCT had been more effective in dimensions of marital satisfaction and the idealistic distortion than the EFCT. Based on the results of this study, it can be concluded the IRT appeared to be more effective in couple’s marital satisfaction in their early years of marriage.در دوره حیات خانوادگی، مرحله تازه آشنایی زوجین، مرحله تعدیل، هماهنگسازی و انطباق با یکدیگر است و آن میتواند یکی از مراحلی باشد که زوجین کمترین میزان رضایت از یکدیگر را تجربه میکنند. هدف از پژوهش حاضر تعیین و مقایسه اثربخشی زوجدرمانی هیجانمدار (EFCT) و ایماگوتراپی (IRT) بر رضایتمندی زناشویی زوجین در سالهای اولیه ازدواج بود. تعداد 24 زوج در این پژوهش شرکت کردند که در دو گروه آزمایش و کنترل منتسب شدند. در 10 جلسه 90 دقیقهای یکی از گروههای آزمایش در معرض زوجدرمانی هیجانمدار و گروه آزمایشی دیگر در معرض ایماگوتراپی قرار گرفتند. رضایتمندی زناشویی از طریق بهکارگیری مقیاس زوجی اینریچ (ECS)، سنجیده شد. نتایج نشان داد که هر دو رویکرد زوجدرمانی هیجانمدار (EFCT) و ایماگوتراپی (IRT) بر رضایتمندی زناشویی زوجین مؤثر است. نتایج همچنین نشان داد که رویکرد IRT در ابعاد رضایت زناشویی و تحریف آرمانی مؤثرتر از EFCT است. در مجموع با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت ایماگوتراپی در مقایسه با زوجدرمانی هیجانمدار بر رضایتمندی زناشویی زوجین در سالهای اولیه ازدواج مؤثرتر است.انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604220210817The relationship between family coherence, educational support and academic resilience and school- bonding and its componentsرابطه انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تابآوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفههای آن89102245534FAزهرا قاسمیدانشگاه شهید چمران اهوازغلامحسین مکتبیدانشگاه شهید چمران اهوازعلیرضا حاجی یخچالیدانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20210817: School bonding (school connectedness) refers to a communication between the student and other aspects of his life. This construct represents a student's sense of attachment and commitment to school, his experience of being attended at school and having a sense of closeness to staff and school setting. The purpose of the present study was to investigate the relation of family coherence, educational support and academic resilience to school-bonding and its components (commitment, empowerment, attachment and believing in rules). The statistical population was all 11th grade students studying in Dezful in the academic year 2015-2016 of which350 were selected as a sample. To measure the variables, the Scale of Family Coherence (SFC), Sanders and Planck's Scale of Educational Support (SES), Samuels's Academic Resilience Inventory (ARI) and Brown & Evans's Scale of Bonding to School (SCS) were used. Results showed a significantly positive relation between family coherence, the components of academic support (support by peers, parents and teachers) and those of educational resilience (orientation toward future, communication skills and problem-oriented/ positive thinking) and components of bonding to school (commitment, empowerment, attachment and believing in rules). A set of predicator variables are able to predict the criterion variables for this study. Also, the results of the stepwise regression correlation indicated that educational support, academic resilience and family coherence are respectively significant predicators for a bonding to school.: پیوند با مدرسه به ارتباطات دانشآموز با مدرسه و دیگر جنبههای زندگی اشاره دارد. این سازه، بازنمایی از حس دلبستگی و تعهد دانشآموز نسبت به مدرسه است و در برگیرنده تجربههای دانشآموز از مورد توجه قرار گرفتن در مدرسه و داشتن حس نزدیکی به کارکنان و محیط مدرسه است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تابآوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفههای آن (تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه شهرستان دزفول در سال تحصیلی 1395-1394 بود. از این جامعه، تعداد 350 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس انسجام خانواده (SFC) مقیاس حمایت تحصیلی(SES) ، پرسشنامه تابآوری تحصیلی) (ARL و مقیاس پیوند با مدرسه (SCS) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ترکیب خطی انسجام خانواده، مؤلفههای حمایت تحصیلی (حمایت از سوی همسالان، پدر، مادر و معلم) و مؤلفههای تابآوری تحصیلی (جهتگیری آینده، مهارتهای ارتباطی و مسئلهمحوری/مثبتنگری) با مؤلفههای پیوند با مدرسه (تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد) رابطه مثبت معناداری وجود دارد و مجموعه متغیرهای پیشبین قابلیت پیشبینی متغیرهای ملاک در این پژوهش را دارند. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین به ترتیب، حمایت تحصیلی، تابآوری تحصیلی و انسجام خانواده، پیشبینهای قوی برای پیوند با مدرسه هستند.