انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604120210817Mediating role of interpersonal problems on the relationship between parenting styles and marital problemsنقش واسطهای مشکلات بینشخصی در رابطه بین سبکهای والدگری و مشکلات زناشویی316245521FAمحمدعلی بشارتدانشگاه تهران0000-0003-2571-2920میترا کامراندانشگاه تهرانJournal Article20210817Abstract :Interactions between family members in childhood, especially the parent-child relationship, affects how individuals behave in interpersonal relationships in adulthood. The aim of the present study was to examine the mediating role of interpersonal problems in the relationship between parenting styles and marital problems. A total of 249 volunteers (93 men, 156 women) from Tehran family courts participated in this study. All participants were asked to complete Parental Authority Questionnaire (PAQ), Inventory of Interpersonal Problems (IIP-30), and Golombok Rust Inventory of Marital State (GRIMS). Authoritative parenting style showed a significant negative association with marital problems while authoritarian parenting style was significantly in positive association with marital problems. Permissive parenting style showed a negative association with marital problems; however it was not statistically significant. Interpersonal problems also showed a significant positive association with marital problems. Analysis of the data revealed that interpersonal problems mediated the relationship between parenting styles and marital problems. Based on the results of the present study, it can be concluded that some kind of parenting styles might develop interpersonal problems. Marital problems and couples’ dissatisfaction could be consequences of such problems in the later stages of life.چکیده: تعاملهای بین اعضای خانواده در کودکی، بهویژه رابطه والدین- کودک، بر چگونگی رفتار افراد در روابط بینشخصی در بزرگسالی تأثیر میگذارد. کیفیت روابط زوجین از سبکهای والدگری و مشکلات بینشخصی برخاسته از آنها تأثیر میپذیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای مشکلات بینشخصی در رابطه بین سبکهای والدگری و مشکلات زناشویی بود. تعداد 249 زن و مرد تهرانی (93 مرد، 156 زن) مراجعهکننده به دادگاههای خانواده در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان، پرسشنامه اقتدار والدین (PAQ)، فرم کوتاه پرسشنامه مشکلات بینشخصی (30IIP < /span>-) و مقیاس وضعیت زناشویی گلومبوک- راست (GRIMS) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک والدگری مقتدرانه والدین و مشکلات زناشویی فرزندان رابطه منفی معنادار و بین سبک والدگری آمرانه و مشکلات زناشویی فرزندان رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج پژوهش، رابطه بین سبک والدگری سهلگیرانه و مشکلات زناشویی را منفی اما غیر معنادار نشان داد. بر اساس نتایج این پژوهش، مشکلات بینشخصی با مشکلات زناشویی رابطه مثبت معنادار داشت. تحلیلهای آماری همچنین نشان داد که مشکلات بینشخصی در رابطه بین سبکهای والدگری و مشکلات زناشویی فرزندان نقش واسطهای دارند. بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که بعضی از سبکهای والدگری ممکن است باعث شکلگیری مشکلات بینشخصی شوند و از طریق مشکلات بینشخصی در مراحل بعدی زندگی زمینه مشکلات زناشویی و نارضایتیهای زوجین و خانوادهها را فراهم سازند.انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604120210817Designing and testing a child anxiety model based on child and parent variablesطراحی و آزمون مدلی برای اضطراب کودکان بر اساس متغیرهای والد و کودک1728245522FAحمید پورشریفیدانشگاه تهرانجلیل باباپوردانشگاه تبریز0000-0001-9163-6386مجید محمود علیلودانشگاه تبریززینب خانجانیدانشگاه تبریزشیرین زینالیدانشگاه تبریزJournal Article20210817Abstract: Child anxiety, as one of the important factors that affect the development and performance of the person, is affected by many environmental and relational factors including personality traits, copying styles, anxiety sensitivity, child cognitive bias, parental anxiety beliefs and parent-child relationships. The main purpose of this study was to develop the structural modelling of child anxiety based on child and parent variables. The participants of this study were 279, 11-12 year students (129 male and 150 female) studding in Tabriz schools. They completed the Eysenck Personality (JEPQ), the Child Anxiety Sensitivity (CASI), the Cognitive Bias (CDS) and Child Anxiety Signs Questionnaires (MASQ). Parents completed the Mother-child Relationship (CPRS) and the Parental Anxiety Beliefs questionnaires (PABQ). The results of the data analysis revealed that due to cognitive bias, child personality characteristics, mother-child relationships and parental beliefs can significantly predict child anxiety signs. The Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA = 0/05) and the Comparative Fit Index (CFI = 0/95) were optimal. This model determines that personality variables, anxiety sensitivity, cognitive bias of child and mother-child relationships and parental beliefs are important directions in child anxiety and these elements should be taken into consideration in dealing with the causes and treating child anxiety.چکیده: اضطراب دوران کودکی بهعنوان یکی از عوامل موثر در رشد و عمکلرد، از عوامل متعدد محیطی و ارتباطی تاثیر میپذیرد. ازجمله این عوامل میتوان به ویژگیهای شخصیتی، حساسیت اضطراب، سوگیری شناختی کودک، باورهای اضطرابی والدین و رابطه والد-کودک اشاره نمود. بنابراین هدف اصلی این پژوهش مدلسازی ساختاری اضطراب کودکان براساس متغیرهای والد و کودک بود. در این پژوهش 279 دانشآموز (150 دختر، 129 پسر) 12-11 ساله مدارس شهر تبریز انتخاب شدند و پرسشنامههای شخصیت آیزنگ نوجوانان (JEPQ)، حساسیت اضطراب (CASI)، سوگیری شناختی (CDS) و نشانههای اضطراب (MASQ) را کودکان تکمیل نمودند. همچنین والدین نیز پرسشنامههای رابطه والد-کودک (CPRS) و باورهای اضطرابی والدین (PABQ) را تکمیل نمودند. نتایج در بخش تحلیلی دادهها نشان داد ویژگیهای شخصیتی کودک، رابطه والد-کودک و باورهای والدین به واسطه سوگیری شناختی و حساسیت اضطراب پیشبین معناداری برای نشانههای اضطراب کودک هستند. شاخص برازندگی تطبیقی (05/0 = RMSEA) و متوسط باقیمانده استانداردشده (95/0 = CFI) مطلوبی بهدست آمد. این مدل مشخص ساخت که متغیرهای شخصیت، حساسیت اضطراب و سوگیری شناختی کودک و همچنین رابطه والد-کودک و باورهای والدین مسیرهای مهمی در اضطراب کودک هستند و در زمینه عللیابی و درمان اضطراب کودکان باید به این مولفهها نیز توجه نمود. انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604120210817The relationship between parent anxiety, mental wellbeing and life quality in mothers of children with type 1 diabetesرابطه استرس والدینی با سلامت روان و کیفیت زندگی در مادران دارای فرزند مبتلا به دیابت نوع یک2940245523FAبهارک بیاتیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهرانغلامعلی افروزدانشگاه تهرانآنیتا باغداساریانسدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزسوگند قاسمزادهدانشگاه تهراناسدالله رجبدانشگاه تهرانJournal Article20210817The prevalence of type one diabetes is rising all around the world. After diagnosis, family system faces many stressful problems and tensions; Specially mothers, as main caregivers, experience psychological, emotional and social challenges. The purpose of this study was to investigate the relationship between parent anxiety, and mental wellbeing and , life quality in mothers of children with type one diabetes. 107 mothers were selected from among Tehran Diabetes Association clients and completed the Parenting Stress Scale (PSI- SF), the General Health Questionnaire (GHQ), and the Iranian Quality of Life Questionnaire (WHOQOL). The results of data analysis showed that parent stress would have a negative correlation with both variables of quality of life and mental health and their subscales. Besides, parenting stress could predict the mothers` quality of life and mental health. It can be concluded that parent anxiety has a considerable effect on the life quality and mental wellbeing of such mothers so that it would be desirable to design and practice interventions for reducing parental anxiety and improving the mothers` life quality and mental wellbeing.چکیده: شیوع بیماری دیابت نوع یک در کل جهان در حال افزایش است. ابتلای کودک به دیابت، سیستم خانواده را با فشارها و تنشهای فراوانی مواجه کرده و بهویژه مادر بهعنوان مراقب اصلی چالشهای عاطفی، روانی و اجتماعی زیادی را تجربه میکند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه استرس والدینی با سلامت روانی و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند مبتلا به دیابت بود. به این منظور 107 مادر دارای فرزند مبتلا به دیابت از بین مراجعهکنندگان به انجمن دیابت تهران انتخاب شدند و فرم کوتاه پرسشنامه استرس والدینی آبیدین (PSI- SF)، نسخه ایرانی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL) و پرسشنامه سلامت عمومی گلدنبرگ (GHQ) را تکمیل کردند. دادهها به روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ساده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتابج پژوهش نشان داد که متغیر استرس والدینی با هر دو متغیرهای کیفیت زندگی و سلامت روان و زیرمقیاسهای آنها رابطه منفی معناداری دارد. همینطور استرس والدینی توانایی پیشبینی کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودک مبتلا به دیابت را دارا است. با توجه به یافتههای این پژوهش استرس والدینی سهم قابل توجهی از کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای فرزند مبتلا به دیابت را تعیین میکند. بنابراین پیشنهاد میشود برنامههایی جهت کاهش استرس والدینی بهمنظور بهبود کیفیت زندگی و سلامت روان مادران طراحی و اجرا شود.انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604120210817The effectiveness of an Acceptance and Commitment- based Couple Therapy in intimacy and forgiveness among couplesاثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر صمیمیت و بخشش زوجها4152245524FAخدیجه سعادتمنددانشگاه شهید چمران اهوازسودابه بساکنژاددانشگاه شهید چمران اهوازعباس امانالهیدانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20210817Abstract: Intimacy and forgiveness are the most important components of a healthy marriage. Forgiveness is an intrapersonal process that can increase intimacy between couples. The aim of this study was to investigate the effectiveness of an acceptance and commitment based couple therapy on intimacy and forgiveness. A non-congruent multiple baseline experimental single case study was used as the method of the present study.4 couples (8 individuals) were chosen according to the result of Walker and Thompson intimacy scale (IS) and Family Forgiveness Scale (FFS). The couples participated in a 10 session, 90-minute program. The results showed that the couple therapy based on acceptance and commitment could increase intimacy and forgiveness among the couples by using cognitive flexibility.چکیده: صمیمت و بخشش از جمله مولفههای مهم یک ازدواج سالم محسوب میشود. بخشش یک فرایند درون فردی است که میتواند منجر به افزایش صمیمیت بین زوجین شود . هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی زوجدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر صمیمیت و بخشش زوجین بود. در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. نمونه شامل 4 زوج (8 نفر) بودند. از شرکتکنندگان خواسته شد تا مقیاس صمیمیت (IS) واکر و تامپسون و مقیاس بخشش خانواده (FFS) پولارد و همکاران را تکمیل کنند. زوجین در یک برنامه زوجی 10 جلسهای 90 دقیقهای شرکت کردند. نتایج نشان داد که زوجدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند با استفاده از انعطافپذیری شناختی موجب افرایش صمیمیت و بخشش زوجین شود.انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604120210817Evaluation of psychometric properties of Arjmandnia Parenting Methods Scaleارزیابی ویژگیهایی روانسنجی مقیاس شیوههای فرزندپروری ارجمندنیا5364245525FAعلی اکبر ارجمندنیادانشگاه تهراناسماعیل صفاییدانشگاه تهرانسمانه ملکیدانشگاه تهرانJournal Article20210817Abstract: Families apply their own parenting methods for individual and social training of their children. These methods include models of child rearing that are shaped by interaction between behavior of parents and their reactions to children's behaviors. For assessing these methods, different kinds of scales and instruments have been proposed. The aim of this study was to investigate psychometric properties of Arjmandnia Parenting Methods Scale (APMS) on families who have children with intellectual disabilities. This research was a cross-correlational research. The population of this study included all parents who have children with intellectual disability in Tehran. Arjmandnia Parenting Methods Scale (APMS) and the Baumrind Parenting Styles (BPS) were administrated to 300 parents who were selected according to availability sampling method. The results of exploratory factor analysis revealed the validity of the five factors of the scale as indicators of internal consistency (Cronbach's Alpha and Theta respectively) and also the split half method indicated favorable credit for the scale and its components. The results show that the APMS has appropriate characteristics and totally can be used in the Iranian sample.چکیده: هر خانواده روشهای ویژهای را در تربیت فردی و اجتماعی فرزندان خویش بهکار میگیرد که به این روشها شیوههای فرزندپروری گفته میشود. این شیوه ها الگوهایی از پرورش فرزندان است که از تعامل بهنجار والدین و پاسخ آنها به رفتار فرزندان شکل میگیرد. برای ارزیابی این شیوه ها ابزارها و مقیاس های مختلفی طراحی شده است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس شیوههای فرزندپروری ارجمندنیا (شفا) در نمونهای از خانوادههای دارای فرزند کمتوان ذهنی انجام شد. این پژوهش کاربردی از منظر روششناختی در دسته پژوهشهای توصیفی-همبستگی قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه والدین دارای فرزند کمتوان ذهنی ساکن شهر تهران بودند که از بین آنها 300 نفر با مراجعه به مدارس آموزشی و مراکز نگهداری کودکان کمتوان ذهنی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه شیوههای فرزندپروری ارجمندنیا (شفا) و مقیاس سبک فرزندپروری بامریند (BPS) گردآوری شد. دادههای گردآوری شده تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای مربوط به تحلیل عاملی اکتشافی نشان از روایی سازه مدل 5 عاملی مقیاس داشت و شاخصهای همسانی درونی (آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی) و همچنین نتایج روش دونیمه کردن و بازآزمایی، حکایت از پایایی مطلوب این مقیاس و مؤلفههای آن داشت. یافتهها تأیید میکنند مقیاس شیوههای فرزندپروری ارجمندنیا (شفا) دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوبی است و بهطور کلی میتواند در جامعه ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604120210817The effectiveness of couple therapy based on intercultural dynamics on marital conflict of couples with different cultureاثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر پویاییهای بینفرهنگی بر تعارض زناشویی زوجین با فرهنگهای متفاوت6574245526FAنرگس نصراصفهانیدانشگاه اصفهانفاطمه بهرامیدانشگاه اصفهانعذرا اعتمادیدانشگاه اصفهانرحمت ا... محمدیدانشگاه اصفهانJournal Article20210817Abstract: In the present age, due to the expansion of communication and the increase in immigration, family formation and marriage have also been affected, and we are witnessing an increase in intercultural marriages. The purpose of this study was to determine the effectiveness of intercultural couple therapy on intercultural couple’s marital conflict in Isfahan. The research procedure was quasi-experimental with pre-test, post-test and follow-up design with control group. Statistical population consisted of 16 couples referring to counseling centers of Isfahan, who were randomly assigned to experimental and control groups. The depended variable was marital conflict that was assessed through a marital conflict questionnaire. The independent variable was intercultural couple therapy that was performed for the experimental group in 8 sessions. The results showed that intercultural couple therapy decreased marital conflict of intercultural couples. These findings revealed that suitable training in the form of intercultural couple therapy can reduce couples' psychological worries and decrease their marital conflict.چکیده: در عصر حاضر بهدلیل گسترش ارتباطات و افزایش مهاجرت، تشکیل خانواده و ازدواج نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و شاهد افزایش ازدواجهای بینفرهنگی هستیم. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر پویاییهای فرهنگی بر تعارض زناشویی زوجهای با فرهنگ متفاوت انجام گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش حاضر را 16 زوج بینفرهنگی مراجعهکننده به مراکز مشاوره استان اصفهان تشکیل دادند که بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. متغیر وابسته در این پژوهش تعارض زناشویی بود که با پرسشنامه تعارض زناشویی ثنایی و براتی (MCQ) ارزیابی شد. متغیر مستقل نیز زوجدرمانی مبتنی بر پویاییهای فرهنگی بود که طی 8 جلسه بهصورت زوجی برای گروه آزمایش اجرا شد. یافتهها نشان داد که زوجدرمانی مبتنی بر پویاییهای فرهنگی بر تعارض زناشویی زوجین دارای ازدواج بینفرهنگی موثر است و میزان آن را کاهش داده است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که آموزشهای مناسب در قالب زوجدرمانی مبتنی بر پویاییهای فرهنگی میتواند نگرانیهای زوجین دارای ازدواج بینفرهنگی را کاهش دهد و منجر به کاهش تعارض زناشویی آنان شود.انجمن علمی روانشناسی خانواده ایراندوفصلنامه روانشناسی خانواده2423-40604120210817Developing a life quality promoting program and investigation of its effectiveness on mental health and marital satisfaction of mothers with down syndrome daughtersتدوین برنامه ارتقای کیفیت زندگی و بررسی اثربخشی آن در سلامت روان و رضایت زناشویی مادران دارای دختران با نشانگان داون7586245527FAنسرین بابائیدانشگاه تهرانغلامعلی افروزدانشگاه تهران0000-0001-8118-9332علیاکبر ارجمندنیادانشگاه تهرانJournal Article20210817
Abstract: Quality of life is a multidimensional concept that engages many aspects of an individual’s life. Also, menatal health and mariral satisfaction are two important components of life quality. The aim of the present study was to design a training program for improving the quality of life and assessing its effects on mental health and marital satisfaction among mothers' of girls with down syndrome. The research method was a quasi-experimental design with pre-test, post-test and control group. The population consisted of all mothers of girls who were slow-paced in education (IQ 50 to 70) with down syndrome, aged 7 to 15 years in Tehran. A total of 60 mothers were selected using available sampling and then assigned to two experimental and control groups. The experimental group received twelve researcher-made educational sessions for quality of life improvement while the control group did not receive any training. The program was designed in 10 sessions of 90 minutes held for 5 weeks. The SCL-90-R Questionnaire was used to measure mental health, and the Afrooz Marital Satisfaction Questionnaire was used to assess marital satisfaction among couples. The results showed a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups, mental health and marital satisfaction at pre-test and post-test phases. The results also revealed that a quality of life educational program can be used to improve mental health and marital satisfaction in mothers of down syndrome girls.چکیده: کیفیت زندگی مفهومی ذهنی و چندبعدی است که بسیاری از جنبههای زندگی فردی و اجتماعی را شامل میشود. سلامت روان و رضامندی زوجیت نیز دو مولفه مهم کیفیت زندگی هستند. پژوهش حاضر با هدف طراحی و آموزش برنامه ارتقای کیفیت زندگی و ارزشیابی اثربخشی آن در سلامت روان و رضامندی زوجیت مادران دختران آهستهگام با نشانگان داون انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 60 نفر از مادران، انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. به گروه آزمایش طی دوازده جلسه، برنامه آموزش ارتقای کیفیت زندگی محقق ساخته ارائه شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. در این پژوهش از پرسشنامه سنجش سلامت روان (SCL-90-R) و جهت سنجش رضامندی زوجیت از پرسشنامه رضامندی زوجیت افروز (AMSS) استفاده شد. برنامه در 10 جلسه 90 دقیقهای طراحی شد و این جلسات به مدت 5 هفته ارائه شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات درگروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود. نتایج پژوهش حاضر میتواند به درک نقش مهمی که برنامه کیفیت زندگی در ارتقا سلامت روان و رضامندی زوجیت مادران دختران آهستهگام با نشانگان داون ایفا میکند کمک کند و مورد استفاده مشاوران مدرسه و روانشناسان قرار گیرد.