TY - JOUR ID - 245493 TI - رابطه علّی بین سبک‌های فرزندپروری و عملکرد تحصیلی با واسطه خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان JO - دوفصلنامه روانشناسی خانواده JA - IJFP LA - fa SN - 2423-4060 AU - مرادیان, جلال AU - عالی‌پور, سیروس AU - شهنی ییلاق, منیجه AD - دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 1 IS - 1 SP - 63 EP - 74 KW - : سبک فرزندپروری KW - عملکرد تحصیلی KW - خودکارآمدی تحصیلی KW - انگیزه پیشرفت DO - N2 - خانواده مهم­ترین محیط اجتماعی است که بر رشد افراد تاثیر می­گذارد. فرد نه تنها از نظر جسمی و زیستی بلکه از نظر شخصیتی نیز تحت­ تاثیر تجارب اولیه خود در محیط خانواده قرار می­گیرد. هدف از پژوهش حاضر آزمایش مدل رابطه علّی بین سبک­های فرزندپروری و عملکرد تحصیلی با واسطه خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان بود. 236 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ( 119  دختر،  117  پسر) به پرسشنامه سبک­های فرزندپروری بامریند (BPSQ)، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (ASES) و آزمون انگیزه پیشرفت (AMT) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدر اثر مستقیم مثبت و معنادار و سبک­ فرزندپروری مستبد اثر مستقیم منفی و معنادار بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت دارند. سبک فرزندپروری آسان­گیر اثر مستقیم منفی معنادار بر خودکارآمدی تحصیلی داشت اما اثر معنادار بر انگیزه پیشرفت نداشت. همچنین خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم مثبت و معنادار بر عملکرد تحصیلی دارد اما بین انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین، نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش کافی برخوردار نیست، برازش بهتر از طریق حذف مسیر غیرمعنا­دار سبک فرزندپروری آسان­گیر به انگیزه پیشرفت حاصل شد. به علاوه، اثرات غیرمستقیم کلی سبک­های فرزندپروری مقتدر، مستبد و آسان­گیر با عملکرد تحصیلی با واسطه انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی معنادار بودند.  UR - https://www.ijfpjournal.ir/article_245493.html L1 - https://www.ijfpjournal.ir/article_245493_f373ee9120b5b8934f109dfef9684329.pdf ER -