TY - JOUR ID - 245483 TI - اثربخشی برنامه بازآموزی اِسنادی مبتنی بر مدل پردازش اطلاعات اجتماعی کرک و داج بر سبک حل تعارض، خوش‌بینی و کاهش تعارضات والد- نوجوان در مادران JO - دوفصلنامه روانشناسی خانواده JA - IJFP LA - fa SN - 2423-4060 AU - خدایی, علی AU - زارع, حسین AU - علیپور, احمد AU - شکری, امید AD - دانشگاه پیام نور بیجار AD - دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 2 SP - 27 EP - 38 KW - برنامه بازآموزی اسنادی KW - تعارض والد- نوجوان KW - خوش‌بینی KW - راهبرد حل مساله DO - N2 - با توجه به فراگیر بودن تعارضات والد- نوجوان در تعاملات درون­خانوادگی و پیامدهای ناخوشایند آن در کوتاه­مدت و بلندمدت، توسعه و استفاده از برنامه­های مداخله­ای، با هدف آموزش مدیریت انطباقی این تعارض­ها، یک ضرورت پژوهشی اجتناب­ناپذیر است. بر این اساس، کاهش تعارض والد- نوجوان انجام شد. در این پژوهش 50 مادر (25 نفر در گروه آزمایش، 25 نفر در گروه کنترل) شرکت کردند و قبل و بعد از آموزش، به نسخه والد پرسشنامه سنجش تعارض والد- نوجوان (APCQ) و فهرست سبک حل تعارض (CRSI) پاسخ دادند. برنامه بازآموزی اسنادی به شیوه گروهی برای مادران گروه آزمایش در 7 جلسه دو ساعته اجرا شد. نتایج نشان داد که در کوتاه­مدت و بلندمدت، برنامه مداخله­ای در افزایش میزان خوش­بینی و راهبرد حل مساله مثبت مادران و در کاهش شدت تعارض آنها با نوجوانان و راهبردهای غیرانطباقی منفی موثر بود. نتایج پژوهش حاضر از نقش تعیین کننده برنامه بازآموزی اِسنادی به کمک تقویت تفکر خوش­بینانه و بهبود مهارت­های حل تعارضات بین­فردی، در کاهش شدت تجارب متعارض والد- نوجوان به طور تجربی حمایت کرد. UR - https://www.ijfpjournal.ir/article_245483.html L1 - https://www.ijfpjournal.ir/article_245483_8f7e6e13fafb048060cac32434b90534.pdf ER -