با توجه به نقش خانواده در تحول مشکلات رفتاری و هیجانی در دوره نوجوانی، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای مدلهای ارتباطی زوجین در رابطه بین تعارض زناشویی و مشکلات درونیسازی و برونیسازیشده در دختران نوجوان بود. به این منظور 320 دانش آموز دختر تهرانی در مقطع دبیرستان به همراه مادرانشان به پرسشنامههای تعارض زناشویی (MCQ)، مدلهای ارتباطی (CPQ) و مقیاس خود گزارشدهی مشکلات رفتاری کودک و نوجوان (YSR) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در مدل ساختاری واسطهمندی نسبی رابطه مدل سازنده متقابل و غیرسازنده، تمامی ضرایب مسیر بین متغیرهای مکنون، به جز مسیر بین متغیرهای مدل ارتباطی سازنده، غیرسازنده و مشکلات برونیسازیشده از لحاظ آماری معنادار بودند. رابطه بین مدل ارتباطی سازنده متقابل با مشکلات درونیسازیشده، منفی و معنادار و با مشکلات برونیسازیشده منفی و غیرمعنادار بود. همچنین در مدل غیرسازنده، رابطه بین تعارض زناشویی با مدلهای ارتباطی غیرسازنده مثبت بود، با مشکلات درونیسازیشده، مثبت و معنادار و با مشکلات برونیسازیشده، مثبت و غیرمعنادار بود. بر اساس نتایج پژوهش بهنظر میرسد تعارض زناشویی، مدلهای ارتباطی زوجین را مختل میکند و منجر به مشکلات درونیسازیشده در دختران نوجوان میشود.