ORIGINAL_ARTICLE
نقش تعدیلکننده عواطف مثبت و منفی در رابطه بین دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی
چکیده: رضایت زناشویی از عواملی است که موجب رضایت و خشنودی در زندگی میشود. شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر رضایت زناشویی، برای کمک به حفظ ازدواج بسیار لازم و کمککننده است. مطالعات نشان میدهند که دانش و نگرش جنسی و عواطف مثبت و منفی میتوانند به شکلهای مختلف رضایت زناشویی را تحت تاثیر قرار دهند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلکننده عواطف مثبت و منفی در رابطه بین دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی بود. برای دستیابی به این هدف، 300 افغانستانی متاهل (148 مرد، 137 زن، 15 نفر نامشخص) ساکن شهر کابل در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان مقیاس دانش و نگرش جنسی (SKAS)، پرسشنامه وضعیت زناشویی گلومبک- راست (GRIMS) و مقیاس عواطف مثبت و منفی (PANAS) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد که دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی رابطه مثبت معنادار دارد. عواطف مثبت و عواطف منفی نیز با رضایت زناشویی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار داشتند. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش، عواطف منفی رابطه بین نگرش جنسی و رضایت زناشویی را تعدیل کرد، اما رابطه بین دانش جنسی و رضایت زناشویی را تعدیل نکرد. نقش تعدیلکننده عواطف مثبت در این رابطه معنادار نبود. بر اساس یافتههای این پژوهش، نتیجه گرفته میشود که دستهای از عواطف نقش تعیینکننده در رابطه بین دانش و نگرش جنسی و رضایت زناشویی دارند. شناسایی این دسته از عواطف و پیشگیری از تشدید آنها، نقشی تاثیرگذار بر رضایت زوجین و روابط خانوادگی خواهد داشت.
https://www.ijfpjournal.ir/article_245528_280fb0a15bf445fb1696b898aab906a8.pdf
2021-08-17
3
18
دانش جنسی
نگرش جنسی
رضایت زناشویی
عاطفه مثبت
عاطفه منفی
محمد علی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
طیبه
میرزایی
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
مسعود
غلامعلی لواسانی
3
دانشگاه تهران
AUTHOR
مرتضی
نقیپور
4
دانشگاه تهران
AUTHOR
Althof, S. E., Needle, R. B. (2013). Psychological and interpersonal dimensions of sexual function and dysfunction in women: An update. Arab Journal of Urology, 11, 299-304.
1
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
2
Anghel, T. C. (2016). Emotional Intelligence and Marital Satisfaction. Journal of Experiential Psychotherapy, 19, 14-19.
3
Baron, R. A., & Byrne, D. E. (2004). Social psychology (10th ed). USA: Pearson.
4
Barros-Gomes, P., Kimmes, J., Smith, E., Cafferky, B., Stith, S., Durtschi, J., et al. (2016). The role of depression in the relationship between psychological and physical intimate partner violence. Journal of Interpersonal Violence, 22, 1-25.
5
Barton, A. W., Futris, T. G., & Nielsen, R. B. (2015). Linking financial distress to marital quality: The intermediary roles of demand/withdraw and spousal gratitude expressions. Personal Relationships, 22, 536–549.
6
Bloch, L., Haase, C. M., & Levenson, R. W. (2014). Emotion regulation predicts marital satisfaction: More than a wives’ tale. Emotion, 14, 130-144.
7
Chung, M. S. (2014). Pathways between attachment and marital satisfaction: The mediating roles of rumination, empathy, and forgiveness. Personality and Individual Differences, 70, 246–251.
8
Dandurand, C., & Lafontaine, M. F. (2013). Intimacy and couple satisfaction: The moderating role of romantic attachment. International Journal of Psychological Studies, 5, 74-90.
9
Dijkstra, P., Barelds, D. P., Ronner, S., & Nauta, A. P. (2017). Intimate relationships of the intellectually gifted: Attachment style, conflict style, and relationship satisfaction among members of the mensa society. Marriage & Family Review, 53, 262-280.
10
Dilorio, C., McCarty, F., Denzmore, P., & Landis, A. (2007). The moderating influence of mother-adolescent discussion on early and middle African-American adolescent sexual behavior. Research in Nursing and Health, 30, 193-202.
11
Emmerink, P. M. J., van den Eijnden, R. J. J. M., Vanwesenbeeck, I., & ter Bogt, T. F. M. (2016). The relationship between endorsement of the sexual double standard and sexual cognitions and emotions. Sex Roles, 75, 363–376.
12
Erol, R. Y., & Orth, U. (2017). Self-steem and the quality of romantic relationships. European Psychologist, 21, 274-283.
13
Frost, D. M. (2012). The narrative construction of intimacy and affect in relationship stories: Implications for relationship quality, stability, and mental health. Journal of Social and Personal Relationships, 30, 247-269.
14
Gadassi, R., Bar-Nahum, L. E., Newhouse, S., Anderson, R., Heiman, J. R., Rafaeli, E., et al. (2016). Perceived partner responsiveness mediates the association between sexual and marital satisfaction: A daily diary study in newlywed couples. Archives of Sexual Behavior, 45, 109–120.
15
Gallegos, E. C., Villarruel, A. M., Gomez, M. V., Onofre, D. J., & Zhou, Y. (2007). Research brief: Sexual communication and knowledge among Mexican parents and their adolescent children. Journal of the Association of Nursing in AIDS Care, 18, 28-34.
16
Geonet, M., Sutter, De. P., & Zech, E. (2013). Cognitive factors in women hypoactive sexual desire disorder. Journal of Sexologist, 22, 9-15.
17
Higgins, J. A., Mullinax, M., Trussell, J., Davidson, J. K. S., & Moore, N. B. (2011). Sexual satisfaction and sexual health among university students in the United States. American Journal of Public Health, 101, 1643–1654.
18
Higgins, J. A., Trussell, J., Moore, N. B., & Davidson, J. K. (2010). Virginity lost, satisfaction gained? Physiological and psychological sexual satisfaction at heterosexual debut. The Journal of Sex Research, 47, 384-394.
19
Hong, J. S., Voisin, D. R., Chris Hahm, H., Feranil, M., & Schafer-Kruman Mountain, S. A. (2016). A review of sexual attitudes, knowledge, and behaviors among South Korean early adolescents: Application of the ecological framework. Journal of Social Service Research, 42, 584–597.
20
Hubin, A., Sutter, De. P., & Reynaert, C. (2011). Etiological factors in female hypoactive sexual desire disorder. Journal of Sexologist, 20, 149-157.
21
Kulik, L., Walfisch, S., & Liberman, G. (2016). Spousal conflict resolution strategies and marital relations in late adulthood. Personal Relationships, 23,456-474.
22
Lemer, J. L., Blodgett Salafia, E. H., & Benson, K. E. (2013). The relationship between college women’s sexual attitudes and sexual activity: The mediating role of body image. International Journal of Sexual Health, 25, 104-114.
23
Lentz, S. A. (2017). Not supposed to feel, not supposed to care: The impact of masculinity, intimacy, and normative male alexithymia on men’s relationship satisfaction. Doctoral dissertation, Alliant International University.
24
Levesque, C., Lafontaine, M. F., Caron, A., Flesch, J. L., & Bjornson, S. (2014). Dyadic empathy, dyadic coping, and relationship satisfaction: A dyadic model. Europe's Journal of Psychology, 10, 118-134.
25
Lou, C., Cheng, Y., Gao, E., Zuo, X., Emerson, M. R., & Zabin, L.S. (2012). Media’s contribution to sexual knowledge, attitudes, and behaviors for adolescents and young adults in three Asian cities. Journal of Adolescent Health, 50, 26–36.
26
Lou, J. H., & Chen, S. H. (2009). Relationships among sexual knowledge, sexual attitudes, and safe sex behaviour among adolescents: A structural equation model. International Journal of Nursing Studies, 46, 1595–1603.
27
Malouff, J. M., Schutt, N. S., & Thorsteinsson, E. B. (2014). Trait emotional intelligence and romantic relationship satisfaction: A meta-analysis. The American Journal of Family Therapy, 42, 53-66.
28
McCoy, A., Rauer, A., & Sabey, A. (2016). The meta marriage: Links between older couples’ relationship narratives and marital satisfaction. Family Process, 56, 900–914.
29
McNulty, J. K., Wenner, C. A., & Fisher, T. D. (2016). Longitudinal associations among relationship satisfaction, sexual satisfaction, and frequency of sex in early marriage. Archives of Sexual Behavior, 45, 85–97.
30
Meston, C., & Ahrold, T. (2010). Ethnic differences in sexual attitudes of U.S. college students: Gender, acculturation, and religiosity factors. Archives of Sexual Behavior, 39, 190–202.
31
Mojtabai, R., Stuart, E. A., Hwang, I., Eaton, W. W., Sampson, N., & Kessler, R. C. (2015). Long term effects of mental disorders on educational attainment in the national comorbidity survey ten-year follow-up. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 50, 1577-1591.
32
Montesi, J. L., Conner, B. T., Gordon, E. A., Fauber, R. L., Kim, K. H., & Heimberg, R. G. (2013). On the relationship among social anxiety, intimacy, sexual communication, and sexual satisfaction in young couples. Archives of Sexual Behavior, 42, 81-91.
33
Parrott, Y., & Esmail, S. (2010). Burn survivors' perceptions regarding relevant sexual education strategies. Health Education, 110, 84–97.
34
Pollock, B. E., Khaddouma, A., Huet-Cox, K., Fillauer, J. P., & Bolden, J. (2017). Emotional intelligence, relationship satisfaction, and the moderating effect of ADHD symptomatology. Journal of Adult Development, 24, 15-21.
35
Rosen, R. C., Heiman, J. R., Scott Long, J., Fisher, W. A., & Sand, M. S. (2016). Men with sexual problems and their partners: Findings from the International Survey of Relationships. Archives of Sexual Behavior, 45, 159–173.
36
Rubin, H., & Campbell, L. (2012). Day-to-day chages in intimacy predict heightened relationship passion, sexual occurrence, and sexual satisfaction: A dyadic diary analysis. Social Psychological & Personality Science, 3, 224-231.
37
Rust, J., Bennun, I., Crow, M., & Golombok, S. (1988). The Golombok-Rust Inventory of Marital State Questionnaire. London: Nefer-Nelson.
38
Saggino, A., Martino, M ., Balsamo, M., Carlucci, L., Ebisch, S., & Tommasi, M. (2016). Compatibility quotient, and its relationship with marital satisfaction and personality traits in Italian married couples. Sexual and Relationship Therapy, 31, 83-94.
39
Schoenfeld, E. A., Loving, T. J., Pope, M. T., Huston, T. L., & Stulhofer, A. (2015). Does sex really matter? Examining the connections between spouses’ nonsexual behaviors, sexual frequency, sexual satisfaction, and marital satisfaction. Archives of Sexual Behavior, 46, 489–501.
40
Smith, T. W., & Williams, P. G. (2016). Assessment of social traits in married couples: Self-reports versus spouse ratings around the interpersonal circumplex. Psychol Assess, 28, 726–736.
41
Stephenson, K. R., & Meston, C. M. (2010). Differentiating components of sexual well-being in women: Are sexual satisfaction and sexual distress independent constructs? Sexual Medicine, 7, 2458–2468.
42
Stulhofer, A., Craham, C., Bozicevic, I., Kufrin, K. & Ajdukovic, D. (2007). HIV/AIDS-related knowledge, attitudes and sexual behaviors predictors of condom use among young adults in Croatia. International Family Planning Perspective, 33, 58-65.
43
Sulak, P. J., Herbelin, S., Kuehl, A. L., & Kuehl, T. J. (2005). Analysis of knowledge and attitudes of adult groups before and after attending an educational presentation regarding adolescent sexual activity. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 193, 1945-1954.
44
Trudel, G., & Goldfarb, M. R. (2010). Marital and sexual functioning and dysfunctioning, depression and anxiety. Sexologies, 19, 137-142.
45
Wang, R. H., Wang, H. H., Cheng, C. P., Hsu, H. Y., & Lin, S. Y. (2007). Testing a model of contraception use behavior among sexually active female adolescents in Taiwan. Research in Nursing and Health, 30, 628-640.
46
Watson, D. & Tellegen, A. (1985) Towards a consensual structure of mood. Psychological Bulletin, 98, 219-235.
47
Watson, D., Clarke, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.
48
Weinstein, N., Legata, N., Kumashiro, M & Ryan, R. M. (2016). Autonomy support and diastolie blood pressure: Long term effects and conflict navigation in romantic relationships. Motivation and Emotion, 40, 212-225.
49
World Health Organization (2015). Brief sexuality-related communication: Recommendations for A public health approach. WHO: Geneva.
50
Woszidlo, A., & Segrin, C. (2012). Negative affectivity and educational attainment as predictors of newlyweds’ problem solving communication and marital quality. The Journal of Psychology, 147, 49-73.
51
Yoo, H., Bartle-Haring, S., Day, R, D., & Gangamma, R. (2014). Couple communication, emotional and sexual intimacy, and relationship satisfaction. Journal of sex & Marital Therapy, 40, 275-293.
52
Yucel, D., & Gassanov, M. A. (2010). Exploring actor and partner correlates of sexual satisfaction among married couples. Social Science Research, 39, 725–738.
53
Zeidner, M., & Kloda, I. (2013). Emotional Intelligence (EI), conflict resolution patterns, and relationship satisfaction: Actor and partner effects revisited. Personality and Individual Differences, 54, 278-283.
54
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین یک برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیکهای آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی آن بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای
: اختلال نافرمانی مقابلهای نوعی اختلال رفتاری است که در پدیدآیی آن به نقش مهم روابط والد- فرزند تاکید میشود. ارتباط نامناسب بین مادر- فرزند میتواند این اختلال را ایجاد، حفظ و تشدید نماید. هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیکهای آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی این برنامه بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای بود. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه مادران دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. از این جامعه، 40 نفر از والدین با کودک دارای اختلال نافرمانی مقابلهای انتخاب و در دو گروه 20 نفره به صورت تصادفی منتسب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس رابطه والد-فرزند (PCRS) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقهای تکنیکهای آدلر-گلاسر را دریافت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که در مرحله پسآزمون برنامه تکنیکهای آدلر-گلاسر بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای تاثیر معنادار دارد. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت از این برنامه آموزشی میتوان برای بهبود روابط مادر- فرزندی در کودکان اختلال نافرمانی مقابلهای بهعنوان روش مداخلهای موثر، بهره برد.
https://www.ijfpjournal.ir/article_245529_adaaf34d3d11ad66f33c1ecc617ae2b9.pdf
2021-08-17
19
28
تکنیکهای آدلر-گلاسر
روابط مادر- فرزند
اختلال نافرمانی مقابلهای
سید محمد
سید محمودیان
1
دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
حمید
علیزاده
hamidalizadeh1@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
شهلا
پزشک
3
دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
احمد
برجعلی
4
دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
نورعلی
فرخی
5
دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
Alsavalemah, A., & Alsamadi, A. (2013). The impact of group reality therapy to reduce stress and anxiety in pregnant women. Journal Sciences Jordan, 8, 365-376.
1
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental health disorders (DSM-5). 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association
2
Andrade, B. F., Browne, D. T., & Tannock, R. (2014). Prosocial skills may be necessary for better peer functioning in children with symptoms of disruptive behavior disorders. Peer Journal, 2, 1-16.
3
Barbara, M., Richard, R., Julie, M., Robert, G., & Haward, M. (2004). Conduct disorder and oppositional defiant disorder in national sample: Developmental epidemiology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45,609-621.
4
Barry, T. D., Marcus, D. K., Barry, C. T., & Coccaro, E. F. (2013). The latent structure of oppositional defiant disorder in children and adults. Journal of Psychiatric Research, 47, 1932-1939.
5
Benjamin, G. (2004). Adlerian based parenting education in little Haiti. An action research. :union: institute and university. Blackwell publishing.
6
Bhargava, R (2013). The use of reality therapy with a depressed deaf adult. Clinical Case Studies, 12, 388-396
7
Cardoş, R. A., David, O. A., & David, D. O. (2017). Virtual reality exposure therapy in flight anxiety: A quantitative meta-analysis. Computers in Human Behavior, 72, 371-380.
8
Chang, L. R., Chiu, Y. N., Wu, Y. Y., & Gau, S. S. F. (2013). Father's parenting and father–child relationship among children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Comprehensive Psychiatry, 54, 128-140.
9
Chronis-Tuscano, A., Lewis-Morrarty, E., Woods, K. E., O’Brien, K. A., Mazursky-Horowitz, H., & Thomas, S. R. (2016). Parent–child interaction therapy with emotion coaching for preschoolers with attention-deficit/hyperactivity disorder. Cognitive and Behavioral Practice, 23, 62-78.
10
Costin, J., & Chambers, S. (2007). Parent management training as a treatment for children with oppositional defiant disorder referred to a mental health clinic. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 12, 511-524.
11
Day, L. A., Costa, E. A., Previ, D., & Caverly, C. (2017). Adapting parent–child interaction therapy for deaf families that communicate via American sign language: A formal adaptation approach. Cognitive and Behavioral Practice. 25, 7-21.
12
De la Osa, N., Granero, R., Domenech, J. M., Shamay-Tsoory, S., & Ezpeleta, L. (2016). Cognitive and affective components of Theory of Mind in preschoolers with oppositional defiance disorder: Clinical evidence. Psychiatry Research, 241, 128-134.
13
Fraire, M. G., & Ollendick, T. H. (2013). Anxiety and oppositional defiant disorder: A trans diagnostic conceptualization. Clinical Psychology Review, 33, 229-240
14
Ghosh, A., Malhotra, S., & Basu, D. (2014). Oppositional Defiant Disorder (ODD), the forerunner of alcohol dependence: A controlled study. Asian Journal of Psychiatry, 11, 8-12.
15
Glaser, W. (1998). Choice theory. New York: Harper and Row.
16
Jerger. J., Chmiel, R., Wilson, N., Luchi, R. (1995) Hearing impairment in older adults: New concepts. . Journal Am Geriatr Soc, 43, 928-935.
17
Kawabata, Y., Tseng, W. L., & Gau, S. S. F. (2012). Symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder and social and school adjustment: the moderating roles of age and parenting. Journal of Abnormal Child Psychology, 40, 177-188.
18
Lin, X., Li, L., Chi, P., Wang, Z., Heath, M. A., Du, H., & et al. (2016). Child maltreatment and interpersonal relationship among Chinese children with oppositional defiant disorder. Child Abuse & Neglect, 51, 192-202.
19
Loyd, B. D. (2005). The effects of reality therapy/choice theory principles on high school students' perception of needs satisfaction and behavioral change. International Journal Real Therapy, 25, 5-9.
20
Macfie, J., Brumariu, L. E., & Lyons-Ruth, K. (2015). Parent–child role-confusion: A critical review of an emerging concept. Developmental Review, 36, 34-57.
21
Marmerstein, N. R. (2006). Relationship between anxiety and externalizing disorder in youth: The influences of age and gender. Journal of Anxiety Disorder, 20, 1-22.
22
Meany-Walen, K. K., Kottman, T., Bullis, Q. & Dillman Taylor, D. (2015). Effects of Adlerian Play Therapy on children's externalizing behavior. Journal of Counseling & Development, 93, 418–428.
23
Milen, J. M., & Edwards, J. K. (2001). Family treatment of oppositional defiant disorder: Changing views and strength –based approaches. Counseling and Therapy for Couples and Families, 1, 17- 28.
24
Morina, N., Ijntema, H., Meyerbröker, K., & Emmelkamp, P. M. (2015). Can virtual reality exposure therapy gains be generalized to real-life? A meta-analysis of studies applying behavioral assessments. Behaviour Research and Therapy, 74, 18-24.
25
Pandina, G. J., Bilder, R. H., Harvey, P. D., Keefe, S. E., Aman, M.G., & Gharabawi, G. R. (2007). Risperidone and cognitive function in children with disruptive behavior disorders.Biological Psychiatry, 91, 386-398.
26
Richardson, J., & Joughin, C. (2002). Parent– training programmes for the management of young children with conduct disorders. London: royal college of psychiatrists press.
27
Skreitule. I., Sebro. S., & Lubenko. J. (2010). Child behavior and mother- child emotional availability in response to parent training program; Moderators of outcome. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1418- 1424.
28
Smith, M., Mateo, K. F., Morita. H., Hutchinson. C., & Cohall, A. T. (2015). Effectiveness of a multifaceted community-based promotion strategy on use of get healthy harlem.org, a local community health education website. Health Promot Pract, 16, 480-491.
29
Sweeney, S. M., & Von Hagen, L. A. (2015). Middle school students' perceptions of safety: A mixed-methods study. . Journal Sch Health, 85, 688-696.
30
Topham, G. L., Wampler, K. S., Titus, G., & Rolling, E. (2011). Predicting parent and child outcomes of a filial therapy program. International Journal of Play Therapy, 20, 79-93.
31
Van De Wiel, N. M., Matthys, W., Cohen-Kettenis, P., & Van Engeland, H. (2003). Application of the utrecht coping power program and care as usual to children with disruptive behavior disorders in outpatient clinics: A comparative study of cost and course of treatment. Behavior Therapy, 34, 421-436.
32
Wray, J., & Fraser, A. (2008). Oppositional defiant disorder. Australian Family Physician, 37, 402- 405.
33
Zhao, Y. (2013). Family conflict characteristics of Chinese oppositional defiant disorder children: A qualitative study (Bachelor’s dissertation). Beijing, China: Beijing Normal University.
34
ORIGINAL_ARTICLE
استانداردهای زناشویی و اِسنادهای ارتباطی بهعنوان پیشبینهای سازگاری و ناسازگاری زناشویی زنان
سازگاری زناشویی از مهمترین شاخصهای کیفیت رابطه زناشویی است. پژوهشهای متعددی به نقش استانداردهای زناشویی و اِسنادهای ارتباطی در پیشبینی وضعیت زناشویی زوجین پرداخته است. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش ابعاد استانداردهای زناشویی و اِسنادهای ارتباطی در پیشبینی سازگاری و ناسازگاری زناشویی زنان متأهل بود. نمونهای شامل 324 زن متأهل (150زن ناسازگار و 174 زن سازگار) در پژوهش حاضر شرکت داشتند. از شرکتکنندگان درخواست شد پرسشنامه استانداردهای روابط خاص (ISRS) و مقیاس اِسناد ارتباطی (RAM) را تکمیل کنند. نتایج بهدست آمده، فرضیه پژوهش مبنی بر پیشبینی سازگاری و ناسازگاری زناشویی زنان بر اساس استانداردهای زناشویی (مرزهای شخصی، پیامد کنترل و سرمایهگذاری ابزاری و عاطفی) و اِسنادهای ارتباطی (جایگاه مهار، ثبات و پایداری، عمومیت، قصد و نیت، انگیزه و سرزنش) را تأیید کرد. همچنین، نتایج تحلیل تمیز با روش گامبهگام نشان داد که متغیرهای اِسناد انگیزه، استاندارد سرمایهگذاری عاطفی و اِسناد جایگاه مهار، قویترین پیشبینهای سازگاری و ناسازگاری روابط زناشویی هستند. بر اساس یافتههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت که استانداردهای زناشویی و اِسنادهای ارتباطی نقش مهمی در سازگاری زناشویی زنان دارد.
https://www.ijfpjournal.ir/article_245530_0b06afd7e4d6dd6ea1ebc9c2d677f6a8.pdf
2021-08-17
29
42
استانداردهای زناشویی
اِسنادهای ارتباطی
سازگاری و ناسازگاری زناشویی
زنان متأهل
مسعود
شهبازی
masoudshahbazi66@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مسجدسلیمان
LEAD_AUTHOR
امین
کرایی
2
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز
AUTHOR
ناهید
کیانیجم
3
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مسجدسلیمان
AUTHOR
Alexander, A. L. (2008). Relationship resources for coping with unfulfilled standards in dating relationship: Commitment, satisfaction, and closeness. Journal of Social and Personality Relationship, 25, 725-747.
1
Baucom, D. H., Epstein, N., & LaTaillade, J. J. (2002). Cognitive-behavioral couple therapy. In A. S. Gurman & N. S. Jacobson (Eds.), Clinical handbook of couple therapy (pp. 26–58). New York: Guilford Press.
2
Baucom, D. H., Epstein, N., Daiuto, A. D., Carels, R. A., Rankin, L. A., & Burnett, C. K. (1996). Cognitions in marriage: The relationship between standards and attributions. Journal of Family Psychology, 10, 209–222.
3
Baucom, D. H., Epstein, N., Rankin, L. A., & Burnett, C. K. (1996). Assessing relationship standards: The Inventory of Specific Relationship Standards. Journal of Family Psychology, 10, 72–88.
4
Baucom, D. H., Epstein, N., Sayers, S. L., & Sher, T. G. (1989). The role of cognitions in marital relationships: Definitional, methodological, and conceptual issues. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 57, 31–38.
5
Baucom, D. H., Sayers, S. L. & Duher, A. (1987). "Attributional style and attributional patterns among married couples." Journal of Personality and Social Psychology, 56, 596-607.
6
Blais, R. K., & Renshaw, K. D. (2014). Perceptions of partners' attributions for depression in relation to perceptions of support and conflict in romantic relationships. Journal of Marital and Family Therapy, 40, 498-508.
7
Bodenmann, G. & Cina, A. (2000). Der einfluss von stress auf die partnerschaftsqualität und -stabilität. Kontext, 31, 124-138.
8
Bradbury, T. N. & Fincham, F. D. (1990). Attributions in marriage: Review and Critique. Psychological Bulletin, 107, 3-33.
9
Brandt, C. G., Dean, M. B., Brandon, K. B., & Sarah, E. L. (2011). Getting to the root of relationship attributions: Family of origin perspective on self and partner views. Contemporary Family Therapy, 33, 253–272.
10
Chi, P., Epstein, N. B., Fang, X., Lam, D. O. B., & Li, X. (2013). Similarity of relationship standards, couple communication patterns, and marital satisfaction among Chinese couples. Journal of Family Psychology, 27, 806-816.
11
Cropley, C. J., & Reid, S. A. (2008). A latent variable analysis of couple closeness, attributions, and relational satisfaction. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 16, 364–374.
12
Epstein, N, & Baucom, D. H. (2002). Enhanced cognitive – behavioral therapy for couples: A contextual approach. Washington, DC: American Psychological Association.
13
Epstein, N. B, Chen, F., & Beyder- Kamjou, I. (2005). Relationship standards and marital satisfaction in Chinese and American couples. Journal of Marital and Family Therapy, 31, 59 – 74.
14
Fincham, F. D. & Beach, S. R. (1999). Marital conflict: Implications for working couples. Annual Review of Psychology, 50, 47 - 77.
15
Fincham, F. D., & Bradbury, T. N. (1992). Assessing attribution in marriage: The relationship attribution measure. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 449-452.
16
Fincham, F. D., Harold, G. T., & Gano-Phillips, S. (2000). The longitudinal association between attributions and marital satisfaction: Direction of effects and role of efficacy expectations. Journal of Family Psychology, 14, 267-285.
17
Gottman, J. M., & Levenson, R. W. (2000). “Timing of divorce: Predicting when a couple Will divorce over a 14-year period”. Journal of Marriage and Family, 62, 737-745.
18
Graham, J. M. & Conoley, C. W. (2006). The role of marital attributions in the relationship between life stressors and marital quality. Journal of Personal Relationships, 13, 231-241.
19
Halat, M, I., & Hovardaoglu, S. (2010). The relations between the attachment styles, causality and responsibility attributions and loneliness of the married couples in the context of the investment model. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 2332–2337.
20
Heyman, R. E. (2001). Observation of couple conflicts clinical assessment applications, stubborn truths, and shaky foundations. Psychological Assessment, 13, 5-35.
21
Hilt, L. M. (2004). Attribution retraining for therapeutic change: Theory, practice, and future directions. Journal of Imagination, Cognition and Personality, 23, 289–307.
22
Holmes, B. M., & Johnson, K. R. (2009). Where fantasy meets reality: Media exposure, relationship bellife and standard, and the moderating effect of a current relationship. In E. P. Lamont (Ed.). Social Psychology: New research (pp. 89–108). New York: Nova Science Publishers.
23
Kepler, A. (2015). Marital Satisfaction: The impact of premarital and couples counseling. A master of arts thesis in social work, St. Catherine University and the University of St Thomas, Minnesota.
24
Kimmes, J. G., & Durtschi, J. A. (2016). Forgiveness in romantic relationships: The roles of attachment, empathy, and attributions. Journal of Marital and Family Therapy, 42, 565–759.
25
Kimmes, J. G., Durtschi, J. A., Clifford, C. E., Knapp, D. J., & Fincham, F. D. (2015). The role of pessimistic attributions in the association between anxious attachment and relationship satisfaction. Family Relations, 64, 547–562.
26
Kohen, C. S. & Sayers, S. L. (2005). Extreme relationship standards in the context of discordant and nondiscordant couples. Cognitive and Behavioral Practice, 12, 319 – 323.
27
Litzinger, S., & Gordon, K. C. (2005). Exploring relationships among communication, sexual satisfaction, and marital satisfaction. Journal of Sex and Marital Therapy, 31, 409-424.
28
McNulty, J. K. (2016). Should spouses be demanding less from marriage? A contextual perspective on the implications of interpersonal standards. Personality and Social Psychology Bulletin, 42, 444-457.
29
Rao, S. L. (2017). Marital adjustment and depression among couples. The International Journal of Indian Psychology, 4, 34-42.
30
Slatcher, R. B., & Schoebi, D. (2017). Protectie processes underlying the link between marital quality and physical health. Current Opinion in Psychology, 13, 148-152.
31
Stander, V. A., Hsiung, P., & McDermid, S. (2009). The relationship of attribution to marital distress: A comparison of mainland Chinese and U.S couples. Journal of Family Psychology, 15, 124-134.
32
Stander, V. A., Hsiung, P., & McDermid, S. (2009).The relationship of attribution to maritaldistress: Acomparison of mainland Chinese and U.S couples. Journal of Family Psychology, 15,124-134.
33
Tremblay, N., Wright, J., Mamodhoussen, S., McDuff, P., & Cote, G. (2008). Correlates of attributions of causality and responsibility for couples in consultation for marital therapy. Canadian Journal of Behavioral Science, 40, 162-170.
34
Wunderer, E., & Schneewind, K. A. (2008). The relationship between marital standards, dyadic coping and marital satisfaction. Journal of Social Psychology, 38, 462-476.
35
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی خانوادهدرمانی مبتنی بر دیدگاه نظامهای خانوادگی بوئن و معنادرمانی بر کیفیت زناشویی و میل به طلاق مراجعین خواستار طلاق
آشفتگی زندگی زناشویی زوجین و افزایش طلاق موجب آسیبهای عمدهای به فرزندان طلاق، اشخاص مطلقه، خانوادهها و جامعه میشود؛ بنابراین آزمودن و مقایسه شیوههای مؤثر رویارویی با افزایش طلاق بسیار حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی خانوادهدرمانی مبتنی بر دیدگاه نظامهای خانوادگی بوئن و معنادرمانی بر کیفیت زناشویی (سازشیافتگی زناشویی) و میل به طلاق مراجعین خواستار طلاق انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر، مراجعین خواستار طلاق مراکز مشاوره سنندج در پاییز و زمستان 1396 بودند. 36 آزمودنی زن و مرد، انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 12 نفر) گمارده شدند. دادهها با پرسشنامه میل به طلاق (DTQ) و مقیاس بازنگریشده کیفیت زناشویی (RDAS) بهدست آمد. گروههای آزمایش جداگانه در هشت نشست هفتگی یکساعتی خانوادهدرمانی مبتنی بر دیدگاه نظامهای خانواده بوئن و معنادرمانی شرکت کردند. نتایج آزمون اندازهگیریهای مکرر نشان داد تأثیر خانوادهدرمانی مبتنی بر معنادرمانی و تأثیر دیدگاه نظامهای خانوادگی بوئن بر افزایش تراز کیفیت زناشویی و مؤلفههای آن (توافق، رضایت و انسجام زوجی) و کاهش میل به طلاق، باثبات و معنادار بود. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد خانوادهدرمانی مبتنی بر معنادرمانی، بیشتر بر کاهش میل به طلاق اثر داشته تا بر افزایش کیفیت زناشویی و خانوادهدرمانی مبتنی بر دیدگاه نظامهای خانواده بوئن، بیشتر بر افزایش کیفیت زناشویی اثر داشته تا بر کاهش میل به طلاق.
https://www.ijfpjournal.ir/article_245531_64f0797708ea79aef33841856a6734a1.pdf
2021-08-17
43
60
خانوادهدرمانی
بوئن
طلاق
کیفیت زناشویی
معنادرمانی
جمیله
نبوی حصار
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
AUTHOR
مختار
عارفی
m.arefi@iauksh.ic.ir
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
LEAD_AUTHOR
ناصر
یوسفی
naseryoosefi@yahoo.com
3
دانشگاه کردستان
AUTHOR
Askari, Mahin. (2012). Comparison the effects of communication and conflict resolution skills training on marital satisfaction. International Journal of Psychological Studies, 4. 182-195.
1
Baum. N., & Shnit, D. (2005). Self-differentiation and narcissism in divorced parents' co-parental relationships and functioning. Journal of Divorce & Remarriage, 42, 33-55.
2
Behzadpoor, S., Motahari, Z. S., Raissi, A., & Rahmati, M. (2015). The impact of logotherapy on marital burnout in mothers with children suffering from ADHD. Advances in Environmental Biology, 9, 303.308.
3
Berger, K. A., Lynch, J., Prows, C. A., Siegel, R. M., & Myers, M. F. (2013). Mothers' perceptions of family health history and an online, parentgenerated family health history tool. Clinical Pediatrics, 52, 74-81.
4
Bowen, M. (1978). Family therapy in clinical practice. New York: Aronson.
5
Bregman, O. C., & White. C. M. (2011).Bringing systems thinking to life: Expanding the horizons for Bowen family systems theory. New York: Routledge, Taylor & Francis Group LLC.
6
Chen, J., Zhang, Y., Hong, Z., Sander, J. W., & Zhou, D. (2013). Marital adjustment for patients with epilepsy in China. Epilepsy & Behavior, 28, 99–103.
7
Chung, H., & Gale, H. (2006). Comparing self-differentiation and psychological well-being between Korean and European American students. Journal of Contemporary Family Therapy, 28, 367-381.
8
Damásio, B. F., deMelo, R. L. P., & DaSilva, J. P. (2013). Meaning in life, psychological well.being and quality of life in teachers. Paidéia (Ribeirão Preto), 23, 73.82.
9
Day, H. S., Clair, S., & Marshall, D. (1997). Do people who marry really have the same level of differentiation of self? Journal of Family Psychology, 11, 131- 135.
10
Dion, A. R. (2003). A single case study of a survivor of suicide using Bowen therapy and grief counseling. Unpublished doctoral thesis. California school of professional psychology San Francisco Campus Allian International University.
11
Drigotas, S. M., Safstrom, C. A., & Gentilia, T. (1999). An investment model prediction of dating infidelity. Journal of Personality & Social Psychology, 77, 509-524.
12
Fagan, P. F., & Churchill, A. (2012). The effects of divorce on children. Mareage and relagion research anstitute. Reserch sentesis, 11, 1-48.
13
Ferdinand, L. (2001). The influence of differentiation of individual and couples functioning in premarital and newlywed couples. Masters of thesis in Georgia State University.
14
Frey. K., & Hojjat. M. (1998). Are love styles related to sexual styles? The Journal of Sex Research, 35, 265-272.
15
Fricker, J., & Hons, B. A. (2006). Predicting Infidelity: The role of attachment styles, lovestyles, and the investment model. A thesis for the award of the professional doctorate in psychology, Swinburne University of Technology.
16
Gandy. P. (2007). A psycho educational group treatment model for adolescence with behavior problems Based on an integration of Bowen Theory (BT) and Rational-Emotive therapy (RET), California school of professional psychology. San Francisco Campus, Allian International University.
17
García, G. A. (2015).Does meaning in Life Predict Psychological Well.Being? An analysis using the Spanish versions of the purpose. In Life Test and the Ryff’s Scales. The European Journal of Counselling Psychology. ejcop.psychopen.eu, 2, 2195-7614.
18
Goldenberg, H., & Goldenberg. I. (2013). Family Therapy: An Overview. Eighth Edition.. Belmont: Brools Cole & Cengage Learning.
19
Hamidi, E., Manshaee, G. R., & Dokanheei fard, F. (2013). The impact of logotherapy on marital satisfaction. Social and Behavioral Sciences, 84, 1815 – 1819.
20
Heidari, H., & Vaisi, A. (2015). The effectiveness of group logotherapy on the quality of life in the between people with spinal cordiniury, covered welfare the city of marivan. IJBPAS, 4, 825.833.
21
Johnson, R. (2013). Spirituality in counseling and psychotherapy: An integrative approach that empowers clients. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
22
Kerr, M. E., & Bowen, M. (1988). Family evaluation: An approach based on Bowen theory. New York: W. W. Norton.
23
Madathil, J., & Benshoff, J. M. (2008). Importance of marital characteristics and marital satisfaction: A comparison of Asian Indians in arranged marriages and Americans in marriages of choice. Family Journal, 16, 222-230.
24
Manyam, S. B., & Junior, V. Y. (2014). Marital adjustment trend in Asian Indian families. Journal of Couple & Relationship Therapy, 13, 114-132.
25
McCullough, R. B. (2005). The relationship among ethnic identity, differentiation of self, and marital and partner satisfaction in Latino Americans. Unpublished Doctoral Thesis. Columbia University.
26
Murray, T. L., Daniels, M., Harry, M., & Christine, E. (2006). Differentiation of self, perceived stress, and symptom severity among patients with fibromyalgia syndrome. Journal of Families, Systems & Health, 3, 24, 147.
27
Neto. F. (2007). Love styles of three generations of women. Marriage & Family Review, 33, 268-282.
28
Rathi, N., & Ragstogi, R. (2007). Meaning in life and psychological well.being in preadolescent and adolescent. Journal of the India Academy of Applied Psychology, 33, 31- 38.
29
Regina, W. F. (2011). Applying family systems theory to mediation: A practitioner’s guide. Lanham, Boulder New York: University Press of America, Inc.
30
Ryff, C. D. (2004). Positive health: Conneecting well.being with biology. Philosophical Transaction of the Royal, SOCIETY OF Londan, 359, 1383.1394.
31
Sharf, R, S. (2010). Theories of psychotherapy and counseling: Concepts and cases. 5th edition. Belmont: Brools Cole & Cengage Learning.
32
Skowron, E. A. & Dendy, A. K. (2004). Differentiation of self and attachment in adulthood. Journal of Contemporary Family Therapy, 26, 337-357.
33
Zeidner, M., & Kaluda, I. (2008). Romantic love: What’s emotional intelligence (EI) got to do with it? Personality and Individual Differences, 44, 1684-1695.
34
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اخلاق رابطهای
اخلاق رابطهای بیانگر منصفانه یا غیرمنصفانه بودن روابط صمیمی است. مباحث اعتماد، عدالت، وفادری و احساس محق بودن از جمله مباحثی هستند که اخلاق رابطهای را شکل میدهند و اخلاق رابطهای میطلبد افراد مسئولیت عواقب اعمالشان را بپذیرند. مقیاس اخلاق رابطهای (RES) شامل دو مؤلفه عمودی و افقی است. مقیاس اخلاق رابطهای عمودی، اخلاق رابطهای در خانواده اصلی و مادههای مقیاس اخلاق رابطهای افقی، روابط فعلی فرد با همسرش را اندازهگیری میکند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اخلاق رابطهای (RES) بود. به منظور دستیابی به این هدف، 208 شرکتکننده متأهل (89 مرد، 119 زن) مقیاسهای اخلاق رابطهای (RES)، مقیاس ارزیابی رابطه (RAS) و سنجه ادراک انصاف (MEP < /span>) را تکمیل کردند. یافتهها ساختار شش عاملی مقیاس اخلاق رابطهای (RES) را تأیید کردند. همچنین یافتهها نشان داد مقیاس اخلاق رابطهای از روایی سازه همزمان و پایایی مطلوبی برخوردار است. یافتههای پژوهش مشخص ساخت که مقیاس اخلاق رابطهای برای مطالعات پژوهشی کاربرد دارد و استفاده از این مقیاس برای ارزیابی اخلاق رابطهای زوجین در مشاوره و درمان زناشویی به روانشناسان و مشاوران خانواده توصیه میشود.
https://www.ijfpjournal.ir/article_245532_b8205e9985d94b2643e83d58c7a82a89.pdf
2021-08-17
61
74
مقیاس اخلاق رابطهای
ازدواج
انصاف
رضا
خجستهمهر
dr.r.khojastehmehr@gmail.com
1
دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
نرگس
اسمعیلی بابادی
2
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ذبیحاله
عباسپور
zabbaspour1356@gmail.com
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
Altamirano, L. (2003). A brief contextual therapy model for treating complicated grief. A Dissertation for the Degree Doctor of Psychology, Alliant International University.
1
Boszormenyi- Nagy, I., & Krasner, B. (1986). Between give and take: A clinical guide to contextual therapy. New York: Brunner/Mazel.
2
Boszormenyi-Nagy, I. (1987). Foundations of contextual therapy: Collected papers of Ivan Boszormenyi-Nagy, MD. New York: Brunner/Mazel.
3
Doohan, E. M., & Manusov, V. (2004). The communication of compliments in romantic relationships: An investigation of relational satisfaction and sex differences and similarities in compliment behavior. Western Journal of Communication, 68, 170-194.
4
Gangamma, R. (2008). Relational ethics among couples in therapy. A Dissertation for the Degree Doctor of Psychology, the Ohio State University.
5
Gangamma, R., Bartle-Haring., & Glebova, T. (2012). A study of contextual therapy theory’s relational ethics in couples in therapy. Family Relations, 61, 825 – 835.
6
Gangamma, R., Bartle-Haring, S., Holowacz, E., Hartwell, E. E., & Glebova, T. (2014). Relational ethics, depressive symptoms, and relationship satisfaction in couples in therapy. Journal of Marital and Family Therapy, 3, 354-366.
7
Grames, A. H., Miller, B. R., Robinson, W. D., Higgins, J. D., & Hinton, J. W. (2008). A test of contextual theory: The relationship among relational ethics, marital satisfaction, health problems, and depression. Contemporary Family Therapy, 30, 183–198.
8
Hargrave, T. D. & Pfitzer, F. (2003).The new contextual therapy: Guiding the power of give and take. New York: Brunner-Routledge.
9
Hargrave, T. D., Jennings, G., & Anderson, W. (1991). The development of a relational ethics scale. Journal of Marital and Family Therapy, 17, 145–158.
10
Metcalf, L. (2011).Marriage and family therapy: a practice-oriented approach. New York: Springer Publishing Company, LLC
11
Perry, B. J. (2004).The relationship between equity marital quality among Hispanics, African, Americans and Caucasians. Doctoral Dissertation. Ohio State University.
12
Schwoeri, L. D. (2003). Textbook of family and couples therapy: Clinical applications. Washington: American Psychiatric Publishing, Inc.
13
Steelman, L. C., & Powell. (2010). Equity, emotion, and household division of labor. Social Psychology Quarterly, 73, 358-379.
14
Van Heusden, A., & Van Den Eerenbeemt. (1987). Balance in motion. New York: BrunneriMazel.
15
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی زوجدرمانی هیجانمدار و ایماگوتراپی بر رضایتمندی زناشویی زوجین
در دوره حیات خانوادگی، مرحله تازه آشنایی زوجین، مرحله تعدیل، هماهنگسازی و انطباق با یکدیگر است و آن میتواند یکی از مراحلی باشد که زوجین کمترین میزان رضایت از یکدیگر را تجربه میکنند. هدف از پژوهش حاضر تعیین و مقایسه اثربخشی زوجدرمانی هیجانمدار (EFCT) و ایماگوتراپی (IRT) بر رضایتمندی زناشویی زوجین در سالهای اولیه ازدواج بود. تعداد 24 زوج در این پژوهش شرکت کردند که در دو گروه آزمایش و کنترل منتسب شدند. در 10 جلسه 90 دقیقهای یکی از گروههای آزمایش در معرض زوجدرمانی هیجانمدار و گروه آزمایشی دیگر در معرض ایماگوتراپی قرار گرفتند. رضایتمندی زناشویی از طریق بهکارگیری مقیاس زوجی اینریچ (ECS)، سنجیده شد. نتایج نشان داد که هر دو رویکرد زوجدرمانی هیجانمدار (EFCT) و ایماگوتراپی (IRT) بر رضایتمندی زناشویی زوجین مؤثر است. نتایج همچنین نشان داد که رویکرد IRT در ابعاد رضایت زناشویی و تحریف آرمانی مؤثرتر از EFCT است. در مجموع با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت ایماگوتراپی در مقایسه با زوجدرمانی هیجانمدار بر رضایتمندی زناشویی زوجین در سالهای اولیه ازدواج مؤثرتر است.
https://www.ijfpjournal.ir/article_245533_ce69d2cc9d4db5a1833ec298838cb385.pdf
2021-08-17
75
88
رضایتمندی زناشویی
زوجدرمانی هیجانمدار
زوجدرمانی ایماگوتراپی
نازنین
شیدانفر
nazaninsheydanfar@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
AUTHOR
شکوه
نوابینژاد
navabinejad93@gmail.com
2
دانشگاه تربیت معلم
LEAD_AUTHOR
ولیلله
فرزاد
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
AUTHOR
Agathagelou, A. M. (2013). Individual psychodynamic development: The imago relationship approach in organisational context. Submitted in accordance with the requirements for the degree of doctor of literature and philosophy in the subject psychology at the university of South Africa.
1
Burgess Moser, M., Johnson, S. M., Dalgleish, T. L., Lafontaine, M. F., Wiebe, S. A., & Tasca, G. A. (2015). Changes in elationship‐specific attachment in emotionally focused coupletherapy. Journal of Marital and FamilyTherapy, 42, 231-245.
2
Casado-Kihoe, M., & Carson, D. K. (2011). Case studies in couple therapy. New York: Taylor and Francis group, LLC.
3
Dalgleish, T. L., Johnson, S. M., Burgess Moser, M., Lafontaine, M. F., Wiebe, S. A., & Tasca, G. A. (2015). Predicting change in maritalsatisfaction throughout emotionally focused couple therapy. Journal of Marital and Family Therapy, 41, 276-291.
4
Ekman, P., Friesen, W. V ., O'Sullivan, M., Chan, A., Diacoyanni-Tarlatzis I., & Heider, K. (1987). Universals and cultural differences in the judgments of facial expressions of emotion. J Pers Soc Psychol. 53, 712-717.
5
Gehlerta, N. C, Schmidtb, CH. D ., Giegerichc,V., & Luquet,W. (2017). Randomized controlled trial of imago relationship therapy: exploring statistical and clinical significance. John Carroll University. Carroll Collected . Faculty Bibliography.17,187-209.
6
Greenberg, L., Warwar, S., & Malcolm, W. (2010). Emotion‐focused couples’ therapy and the facilitation of forgiveness. Journal of Marital and Family Therapy, 36, 28-42.
7
Hendrix, H., Hunt, H. L., Luquet, W., & Carlson, J. (2015). Using the imago dialogue to deepen couples therapy. The Journal of Individual Psychology, 71, 253–272.
8
Holt-Lunstad, J., Birmingham, W., & Jones, B. Q. (2008). Is there something unique about marriage? The relative impact of marital status, relationship quality, and network social support on ambulatory blood pressure and mental healt annals of behavioral medicine. Ann Behav Med. 35, 239-244.
9
Kuhbandner C, Pekrun R., & Maier MA. (2010). The role of positive and negative affect in the “mirroring” of other persons'actions. Cogn Emot. 24, 1182-1190.
10
Linville, D., Chronister, K., Dishion, T., Todahl, J., Miller, J., Shaw, D., et al. (2010). A longitudinal analysis of parenting practices, couple satisfaction, and child behavior problems. Journal of Marital and Family Therapy, 36, 244-255.
11
Martin, T. L., & Bielawski, D. M. (2011). What is the african american’s experience following imago education. Journal of Humanistic Psychology, 51, 216–228.
12
Matsumoto, D., Yoo, S. H., Fontaine, J., Anguas-Wong, A. M., Arriola, M., Ataca, B., et al. (2008). Mapping expressive differences around the world: The relationship between emotional display rules and individualism versus collectivism. Journal of Cross-Cultural Psychology, 39, 55-74.
13
Muro, L., Holliman, R., & Luquet, W. (2016). Imago relationship therapy and accurate empathy development. Journal of Couple & Relationship Therapy, 15, 232–246.
14
Palmer-Olsen, L., Gold, L. L., & Woolley, SR. (2011). Supervising emotionally focused therapists: a systematic research-based model. Journal of Marital Family Therapy, 37, 411-426.
15
Schmidt, C. D., Luquet, W., & Gehlert, N. C. (2015). Evaluating the impact of the “getting the love you want” couples workshop on relational satisfaction and communication patterns. Journal of Couple & Relationship Therapy, 15, 1-18.
16
Silliman, B. (2000). Marriage preparation programs: A literature review. The Family Journal, 8, 133-142.
17
Tallman, I., & Hsiao Y. (2004). Resources, cooperation, and problem-solving in early marriage. Social Psychology Quarterly, 67, 172–188.
18
Weigle, J. B. (2006). The impact of participating in an Imago Therapy workshop on marital satisfaction. Unpublished doctoral dissertation. Walden University,Minneapolis MN.
19
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تابآوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفههای آن
: پیوند با مدرسه به ارتباطات دانشآموز با مدرسه و دیگر جنبههای زندگی اشاره دارد. این سازه، بازنمایی از حس دلبستگی و تعهد دانشآموز نسبت به مدرسه است و در برگیرنده تجربههای دانشآموز از مورد توجه قرار گرفتن در مدرسه و داشتن حس نزدیکی به کارکنان و محیط مدرسه است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تابآوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفههای آن (تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه شهرستان دزفول در سال تحصیلی 1395-1394 بود. از این جامعه، تعداد 350 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس انسجام خانواده (SFC) مقیاس حمایت تحصیلی(SES) ، پرسشنامه تابآوری تحصیلی) (ARL و مقیاس پیوند با مدرسه (SCS) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ترکیب خطی انسجام خانواده، مؤلفههای حمایت تحصیلی (حمایت از سوی همسالان، پدر، مادر و معلم) و مؤلفههای تابآوری تحصیلی (جهتگیری آینده، مهارتهای ارتباطی و مسئلهمحوری/مثبتنگری) با مؤلفههای پیوند با مدرسه (تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد) رابطه مثبت معناداری وجود دارد و مجموعه متغیرهای پیشبین قابلیت پیشبینی متغیرهای ملاک در این پژوهش را دارند. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین به ترتیب، حمایت تحصیلی، تابآوری تحصیلی و انسجام خانواده، پیشبینهای قوی برای پیوند با مدرسه هستند.
https://www.ijfpjournal.ir/article_245534_f73ac8da7b0eed009bf5d8893487e499.pdf
2021-08-17
89
102
انسجام خانواده
حمایت تحصیلی
تابآوری تحصیلی
پیوند با مدرسه
زهرا
قاسمی
1
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
غلامحسین
مکتبی
ghmaktabi@gmail.com
2
دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
علیرضا
حاجی یخچالی
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
Annunziata, D., Hogue, A., Faw, L., & Liddle, H. (2016). Family functioning and school success in at-risk, inner-city adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 35, 100-108.
1
Blum, R. W. (2005). School connectedness: Improving students’ lives. Johns Hopkins bloomberg school of public health baltimore: Dept. of Population and Family Health Sciences, MD.
2
Brown, R., & Evans, W. P. (2002). Activity and ethnicity: Creating greater school connection among diverse student populations. Journal of Urban Education, 37, 41-58.
3
Cohen, J., McCabe, E. M., Michelli, N. M., & Pickeral, T. (2013). School climate research policy, teacher education and practice. Journal of Teachers College Record, 111, 180-213.
4
Craig, S. L., & Smith, M. S. (2014). The impact of perceived discrimination and social support on the school performance of multiethnic sexual minority youth. Journal of Youth & Society, 46, 30-50.
5
Croninger, R. G., & Lee, V. E. (2016). Social capital and dropping out of high school benefits to at-risk students of teachers’ support and guidance. Journal of Teachers College Record, 103, 548–581.
6
Eith, Christine A. (2005) Delinquency, schools, and the social bond. New York: LFB Scholarly Publishing LLC.
7
Fallon, C. (2017). School factors that promote academic resilience in urban Latino high school students. Doctoral dissertation, Loyola University Chicago.
8
Machingambi, S. (2012). How do schools push students out of schools? A case study of two rural secondary schools in Masvingo district in Zimbabwe. Journal of Social Science, 30, 55-68.
9
Maddox, S. J., & Prinz, R. J. (2003). School bonding in children and adolescents: Conceptualization, assessment, and associated variables. Journal of Clinical Child and Family Psychology Review, 6, 31-49.
10
Mapfumo, J., & Muchena, P. (2013). School connectedness: Exploring the concept in Zimbabwean schools. Journal of Academic Research International, Social Sciences and Humanities, 4, 558-575.
11
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Journal of Psychology in the Schools, 43, 267-281.
12
Mo, Y., & Singh, K. (2015). Parents’ relationships and involvement: Effects on students’ school engagement and performance. Journal of RMLE Online (Research in Middle Level Education), 31, 1-11.
13
Moreira, H., Frontini, R., Bullinger, M., & Canavarro, M. C. (2014). Family cohesion and health related quality of life of children with type 1 diabetes: The mediating role of parental adjustment. Journal of Child and Family Studies, 23, 347-359.
14
Murray, C. (2009). Parent and teacher relationships as predictors of school engagement and functioning among low-income urban youth. Journal of Early Adolescence, 29, 376-404.
15
Olson, D. H. (2015). Circumplex model of marital and family systems. Journal of Family Therapy, 22, 144-167.
16
Olson, D. H., Russell, C. S., & Sprenkle, D. H. (1999). Circumplex model of marital and family systems: VI. Theoretical update. Journal of Family Process, 22, 69-83.
17
Qin, Y., Wan, X., Qu, S., & Chen, G. (2015). Family cohesion and school belonging in preadolescence: Examining the mediating role of security and achievement goals. In Social Sciences and Humanities Web of Conferences, 19, 02004, published by edition diffusion press sciences.
18
Samuels, W. E. (2004). Development of a non-intellective measure of academic success: Towards the quantification of resilience. Retrieved from www.Proquest.com.
19
Sands, T., & Plunkett, S. W. (2005). A New scale to measure adolescent reports of academic support by mothers, fathers, teachers, and friends in Latino immigrant families. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 27, 244-253.
20
Scherman, V. (2012). School climate instrument: A pilot study in Pretoria and Environs. Doctoral dissertation, University of Pretoria.
21
Stanton-Salazar, R. D. (2014). Manufacturing hope and despair: The school and kin support networks of US-Mexican youth. New York: Teacher College Press.
22
Wang, M. T., & Eccles, J. S. (2013). Social support matters: Longitudinal effects of social support on three dimensions of school engagement from middle to high school. Journal of Child Development, 83, 877-895.
23
Wentzel, K. R., Battle, A., Shannon, L., Russell, S. L., & Looney, L. B. (2013). Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social
24
motivation. Journal of Contemporary Educational Psychology, 35, 193-202.
25
Whitlock, J. L. (2016). Youth perceptions of life at school: Contextual correlates of school connectedness in adolescence. Journal of Applied Developmental Science, 10, 13-29.
26