%0 Journal Article %T تدوین یک برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیک‌های آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی آن بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای %J دوفصلنامه روانشناسی خانواده %I انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران %Z 2423-4060 %A سید محمودیان, سید محمد %A علیزاده, حمید %A پزشک, شهلا %A برجعلی, احمد %A فرخی, نورعلی %D 2021 %\ 08/17/2021 %V 4 %N 2 %P 19-28 %! تدوین یک برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیک‌های آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی آن بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای %K تکنیک‌های آدلر-گلاسر %K روابط مادر- فرزند %K اختلال نافرمانی مقابله‌ای %R %X : اختلال نافرمانی مقابله‌ای نوعی اختلال رفتاری است که در پدیدآیی آن به نقش مهم روابط والد- فرزند تاکید می‌شود. ارتباط نامناسب بین مادر- فرزند می‌تواند این اختلال را ایجاد، حفظ و تشدید نماید. هدف  پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیک‌های آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی این برنامه بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود. طرح پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. از این جامعه، 40 نفر از والدین با کودک دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای انتخاب و در دو گروه 20 نفره به صورت تصادفی منتسب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از مقیاس رابطه والد-فرزند (PCRS) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه‌ای تکنیک‌های آدلر-گلاسر را دریافت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که در مرحله پس‌آزمون برنامه تکنیک‌های آدلر-گلاسر بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای تاثیر معنادار دارد. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت از این برنامه آموزشی می‌توان برای بهبود روابط مادر- فرزندی در کودکان اختلال نافرمانی مقابله‌ای به‌عنوان روش مداخله‌ای موثر، بهره برد. %U https://www.ijfpjournal.ir/article_245529_adaaf34d3d11ad66f33c1ecc617ae2b9.pdf