@article { author = {Hoseini Yazdi, Seyede Atefeh and Mashhadi, Ali and Kimiaee, Seyed Ali and Asemi, Zahra}, title = {Effectiveness of Children of Divorce Intervention Program (CODIP) on externalized and internalized problems in children of divorce}, journal = {Journal of Family Psychology}, volume = {2}, number = {1}, pages = {3-14}, year = {2021}, publisher = {Family Psychology Association of Iran}, issn = {2423-4060}, eissn = {2717-3216}, doi = {}, abstract = {Divorce is one of the most stressful events in children and parents&#39; life. Divorce is a major change and reorganization of life that influences children`s adjustment over time. The aim of the present study was to investigate the effects of Children of Divorce Intervention Program (COPID) on decreasing internalized and externalized problems in children. In this experimental research, with pre-test post-tests with control group, twenty five 10-12 years old children from divorced families in Kashmar were selected as sample. For 13 children in experimental group 15 sessions of CODIP was administrated in 3 days per week and 5 consecutive weeks, but 12 children in control group received no program. Child Behavior Checklist (CBCL) was the research measurement tool. Results showed that CODIP has significant effect on decreasing externalized problems; but no significant effect on internalized problems in children from divorced families. Since children of divorced parents are more at risk of behavior problems, attention to group programs and teaching problem solving skills is important for this children and empowering them in life. In addition to reducing some problems, the skills that were taught are in such a way children and their parents can easily implement them in the real life and benefit from their positive effects.}, keywords = {Children of Divorce Intervention Program,Divorce,internalized problem,externalized problem}, title_fa = {اثربخشی برنامه مداخله‌ای ویژه کودکان طلاق بر مشکلات برونی‌سازی و درونی‌سازی شده کودکان طلاق}, abstract_fa = {طلاق یکی از استرس­زاترین رویدادهای زندگی برای والدین و کودکان است. طلاق والدین مشتمل بر مجموعه وسیعی از تغییرات و سازماندهی­های مجدد خانواده است که در طول زمان ‌بر سازگاری کودک تاثیر می­گذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه مداخله­ای ویژه کودکان طلاق (CODIP < span dir="RTL">) بر کاهش مشکلات درونی سازی و برونی­سازی شده این کودکان انجام شد. در این پژوهش آزمایشی که از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود، تعداد 25 کودک (13 نفر گروه آزمایش، 12 نفر گروه کنترل) 10 تا 12 ساله از   خانواده­های طلاق شهرستان کاشمر شرکت کردند. برای گروه آزمایش 15 جلسه برنامه مداخله­ای ویژه کودکان طلاق طی 5 هفته متوالی و سه روز در هفته برگزار شد و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه فهرست رفتاری کودکان (CBCL) بود. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه مداخله­ای ویژه کودکان طلاق تاثیری معنادار بر کاهش مشکلات برونی­سازی شده کودکان طلاق داشت؛ اما بر کاهش مشکلات درونی­سازی شده آنها تاثیر معناداری نداشت. از آن­جایی­که کودکان طلاق همواره در معرض خطر مشکلات رفتاری بیشتری هستند، بنابراین توجه به مداخلات گروهی و آموزش مهارت­های حل مساله، در چگونگی برخورد کودکان با پدیده طلاق و توانمندسازی آنها در برابر چالش­های زندگی از جایگاه ویژه­ای برخوردار است. مهارت­های آموزش داده شده در جلسات، علاوه بر کاهش برخی مشکلات رفتاری،   به­گونه­ای است که کودکان و والدین آن‌ها می­توانند به­راحتی آنها را در موقعیت­های زندگی واقعی اجرا کنند و از اثرات مثبت آن سود ببرند.}, keywords_fa = {برنامه مداخله‌ای ویژه کودکان طلاق,طلاق,مشکل درونی‌سازی شده,مشکل برونی‌سازی شده}, url = {https://www.ijfpjournal.ir/article_245500.html}, eprint = {https://www.ijfpjournal.ir/article_245500_63e8e2e7557228f2f62dffe704935ef6.pdf} }