صغری استوار؛ چنگیز رحیمی؛ محبوبه فولادچنگ
چکیده
: امروزه برای اکثر افراد در جوامع مختلف فرایند انتخاب همسر مسئلهای مهم و مشکل است. انتخاب فرد مناسب برای ازدواج یکی از پراسترسترین تصمیمات فرد در طول زندگی میباشد. افراد برای یافتن فرد مناسب ازدواج به شدت تلاش و سعی میکنند پیش از ازدواج دریابند آیا انتخاب صحیحی کردهاند؟ اما متأسفانه زیربنای اساسی تلاش افراد در انتخاب ...
بیشتر
: امروزه برای اکثر افراد در جوامع مختلف فرایند انتخاب همسر مسئلهای مهم و مشکل است. انتخاب فرد مناسب برای ازدواج یکی از پراسترسترین تصمیمات فرد در طول زندگی میباشد. افراد برای یافتن فرد مناسب ازدواج به شدت تلاش و سعی میکنند پیش از ازدواج دریابند آیا انتخاب صحیحی کردهاند؟ اما متأسفانه زیربنای اساسی تلاش افراد در انتخاب فرد مناسب از باورها یا انتظارات غیر واقعی نشأت میگیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش پیش از ازدواج بر اساس مدل لارسون بر باورهای محدودکننده نسبت به انتخاب همسر در دانشجویان بود. این تحقیق از نوع آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گر وه کنترل بود. بدین منظور از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز از طریق فراخوان جهت شرکت در کارگاه آموزش پیش از ازدواج دعوت به عمل آمد. از بین افراد ثبتنام کننده 60 نفر جهت نمونه، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایش و کنترل، ابتدا بر روی هر دو گروه پیشآزمون اجرا گردید. سپس مداخله آزمایشی بر روی گروه آزمایش اعمال گردید و پس از اتمام آن، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از مقیاس نگرش به نحوه انتخاب همسر .(ARMS) یافته ها نشان داد که بین آزمودنی های گروه آزمایش و گروه کنترل از نظر زیر مقیاس های عشق باوری، تجربه محوری، ایده آل گرایی، آسان بینی و خوش باوری تفاوت معنی داری وجود دارد ولی در زیر مقیاس متضادجویی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. با توجه به یافته های پژوهش و اهمیت باورهای منطقی و کارآمد در استحکام خانواده، آموزشهایی در زمینه نحوه انتخاب همسر ضروری به نظر می رسد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود که نتایج این گونه تحقیقات در اختیار مراکز و سازمانهای مختلف مربوطه قرار گیرد تا آنها بتوانند بر اساس نتایج پژوهش، برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.