هانیه لواف؛ امید شکری؛ سعید قنبری
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 3-18
چکیده
با توجه به نقش خانواده در تحول مشکلات رفتاری و هیجانی در دوره نوجوانی، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای مدلهای ارتباطی زوجین در رابطه بین تعارض زناشویی و مشکلات درونیسازی و برونیسازیشده در دختران نوجوان بود. به این منظور 320 دانش آموز دختر تهرانی در مقطع دبیرستان به همراه مادرانشان به پرسشنامههای تعارض زناشویی (MCQ)، ...
بیشتر
با توجه به نقش خانواده در تحول مشکلات رفتاری و هیجانی در دوره نوجوانی، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای مدلهای ارتباطی زوجین در رابطه بین تعارض زناشویی و مشکلات درونیسازی و برونیسازیشده در دختران نوجوان بود. به این منظور 320 دانش آموز دختر تهرانی در مقطع دبیرستان به همراه مادرانشان به پرسشنامههای تعارض زناشویی (MCQ)، مدلهای ارتباطی (CPQ) و مقیاس خود گزارشدهی مشکلات رفتاری کودک و نوجوان (YSR) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در مدل ساختاری واسطهمندی نسبی رابطه مدل سازنده متقابل و غیرسازنده، تمامی ضرایب مسیر بین متغیرهای مکنون، به جز مسیر بین متغیرهای مدل ارتباطی سازنده، غیرسازنده و مشکلات برونیسازیشده از لحاظ آماری معنادار بودند. رابطه بین مدل ارتباطی سازنده متقابل با مشکلات درونیسازیشده، منفی و معنادار و با مشکلات برونیسازیشده منفی و غیرمعنادار بود. همچنین در مدل غیرسازنده، رابطه بین تعارض زناشویی با مدلهای ارتباطی غیرسازنده مثبت بود، با مشکلات درونیسازیشده، مثبت و معنادار و با مشکلات برونیسازیشده، مثبت و غیرمعنادار بود. بر اساس نتایج پژوهش بهنظر میرسد تعارض زناشویی، مدلهای ارتباطی زوجین را مختل میکند و منجر به مشکلات درونیسازیشده در دختران نوجوان میشود.