رضا خجسته مهر؛ سارا شیرمردی؛ کیومرث بشلیده
چکیده
ررفضیلت ها که همان نقاط قوت یا ویژگیهای شخصیتی تعریف می شوند، امکان زندگی خوب یا زندگی با ارزش را فراهم می کنند و بر کیفیت روابط زناشویی اثر می گذارند. پروفایل فضیلت های زناشویی (MVP) شامل ماده هایی است که سطوح فردمحور و دیگرمحور فضیلت های زناشویی را در رابطه زناشویی می سنجد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی ویژگی های روان سنجی پروفایل فضیلت ...
بیشتر
ررفضیلت ها که همان نقاط قوت یا ویژگیهای شخصیتی تعریف می شوند، امکان زندگی خوب یا زندگی با ارزش را فراهم می کنند و بر کیفیت روابط زناشویی اثر می گذارند. پروفایل فضیلت های زناشویی (MVP) شامل ماده هایی است که سطوح فردمحور و دیگرمحور فضیلت های زناشویی را در رابطه زناشویی می سنجد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی ویژگی های روان سنجی پروفایل فضیلت های زناشویی بود. به منظور دستیابی به این هدف، 228 شرکت کننده ی متاهل (111زن و 109 مرد) به پروفایل فضیلت های زناشویی((MVP پاسخ دادند. یافته ها ساختار پنج عاملی MVP را تایید کردند. یافته ها همچنین نشان داد که پروفایل فضیلت های زناشویی از روایی سازه همگرا و پایایی مطلوبی برخوردار است. بنابراین، استفاده از این سنجه به پژوهشگران حوزه خانواده درمانی و ازدواج و به زوج درمانگران و مربیان برنامه های آموزش ارتباط زنان و شوهران توصیه می شود.
مهدی رستمی؛ مهدی قزلسفلو
چکیده
دوران نامزدی و سالهای اول ازدواج از مقاطع مهم چرخه زندگی خانوادگی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به روش SYMBIS بر باورهای ارتباطی زوجین نامزد بود. این تحقیق آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گنترل بود. جامعه آماری شامل زوجین در آستانه ازدواج مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی بودند ...
بیشتر
دوران نامزدی و سالهای اول ازدواج از مقاطع مهم چرخه زندگی خانوادگی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به روش SYMBIS بر باورهای ارتباطی زوجین نامزد بود. این تحقیق آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گنترل بود. جامعه آماری شامل زوجین در آستانه ازدواج مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی بودند که در بازه زمانی مهر ماه تا آذر ماه 1396 به مرکز مشاوره مراجعه کردند. از بین آنها 20 زوج انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (10 زوج) و کنترل (10 زوج) گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله هفتگی را به شکل گروهی در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. هر دو گروه در سه مرحلهی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، سیاهه باورهای ارتباطی را تکمیل کردند. یافتهها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در نمره کل باورهای ارتباطی (23/63F = ، 001/0p < /span> = ) و مؤلفههای تخریبکنندگی مخالف (40/34 F = ، 001/0p < /span> = )، باور به تغییرناپذیری همسر (73/27F = ، 001/0p < /span> = )، توقع و انتظار ذهنخوانی (31/46 F = ، 001/0p < /span> = )، کمالگرایی جنسی (10/23 F = ، 001/0p < /span> = ) و باور درباره ناهمسانی جنسی (58/29 F = ، 001/0p < /span> = ) در مرحله پسآزمون و پیگیری را نشان داد. بر پایه یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که غنیسازی پیش از ازدواج به روش SYMBIS یک روش فراخور برای کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد زوجین نامزد در آستانه ازدواج است.
رضا خجستهمهر؛ نرگس اسمعیلی بابادی؛ ذبیحاله عباسپور
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 61-74
چکیده
اخلاق رابطهای بیانگر منصفانه یا غیرمنصفانه بودن روابط صمیمی است. مباحث اعتماد، عدالت، وفادری و احساس محق بودن از جمله مباحثی هستند که اخلاق رابطهای را شکل میدهند و اخلاق رابطهای میطلبد افراد مسئولیت عواقب اعمالشان را بپذیرند. مقیاس اخلاق رابطهای (RES) شامل دو مؤلفه عمودی و افقی است. مقیاس اخلاق رابطهای عمودی، اخلاق رابطهای ...
بیشتر
اخلاق رابطهای بیانگر منصفانه یا غیرمنصفانه بودن روابط صمیمی است. مباحث اعتماد، عدالت، وفادری و احساس محق بودن از جمله مباحثی هستند که اخلاق رابطهای را شکل میدهند و اخلاق رابطهای میطلبد افراد مسئولیت عواقب اعمالشان را بپذیرند. مقیاس اخلاق رابطهای (RES) شامل دو مؤلفه عمودی و افقی است. مقیاس اخلاق رابطهای عمودی، اخلاق رابطهای در خانواده اصلی و مادههای مقیاس اخلاق رابطهای افقی، روابط فعلی فرد با همسرش را اندازهگیری میکند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اخلاق رابطهای (RES) بود. به منظور دستیابی به این هدف، 208 شرکتکننده متأهل (89 مرد، 119 زن) مقیاسهای اخلاق رابطهای (RES)، مقیاس ارزیابی رابطه (RAS) و سنجه ادراک انصاف (MEP < /span>) را تکمیل کردند. یافتهها ساختار شش عاملی مقیاس اخلاق رابطهای (RES) را تأیید کردند. همچنین یافتهها نشان داد مقیاس اخلاق رابطهای از روایی سازه همزمان و پایایی مطلوبی برخوردار است. یافتههای پژوهش مشخص ساخت که مقیاس اخلاق رابطهای برای مطالعات پژوهشی کاربرد دارد و استفاده از این مقیاس برای ارزیابی اخلاق رابطهای زوجین در مشاوره و درمان زناشویی به روانشناسان و مشاوران خانواده توصیه میشود.