فاطمه علی دوستی؛ مهدیه بختیاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی میان عملکرد خانواده و رفتارهای جامعهگرا با نقش میانجی پختگی روانشناختی صورت گرفت. این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری آن را بزرگسالان 18 سال به بالا تشکیل دادند که از آن میان 436 نفر (349 خانم و 87 آقا) بهعنوان نمونه، با شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای این پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی میان عملکرد خانواده و رفتارهای جامعهگرا با نقش میانجی پختگی روانشناختی صورت گرفت. این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری آن را بزرگسالان 18 سال به بالا تشکیل دادند که از آن میان 436 نفر (349 خانم و 87 آقا) بهعنوان نمونه، با شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای این پژوهش با استفاده از پرسشنامهی گرایشهای اجتماعی مطلوب تجدیدنظر شده توسط کارلو و همکاران (PTM-R)، مقیاس سنجش کارکرد خانواده اپستاین و همکاران (FAD) و مقیاس پختگی روانشناختی محمدخانی و همکاران جمعآوری شدند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد میان عملکرد خانواده با رفتارهای جامعهگرای واجد انگیزهی درونی، میان بُعد حل مشکل در عملکرد خانواده با رفتارهای جامعهگرای واجد انگیزهی بیرونی، میان عملکرد خانواده و پختگی روانشناختی، میان حوزهی اجتماعی پختگی روانشناختی با رفتارهای جامعهگرا در شرایط هیجانی و اضطراری، همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت. افزون بر آن، بین پختگی روانشناختی با رفتارهای جامعهگرای واجد انگیزهی بیرونی رابطهی منفی و معنادار مشاهده شد. نتایج بررسی مدل معادلات ساختاری نیز از نقش میانجی معنادار پختگی روانشناختی برای رابطهی میان عملکرد خانواده و رفتارهای جامعهگرا با انگیزهی درونی حکایت داشت. درمجموع میتوان گفت عملکرد مطلوب خانواده میتواند با تحت تأثیر قرار دادن پختگی روانشناختی اعضای خود و رشد آن، افراد را به سمت اتخاذ رفتارهای جامعهگرا با انگیزهی درونی و سطوح بالاتر استدلال اخلاقی سوق دهد.
سعیده بزازیان
چکیده
پاندمی کووید 19، جهان را با مشکلات مختلفی در ابعاد سلامت جسمی، روانشناختی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مواجه ساخته و اثرات منفی بر سلامت روانشناختی جوامع دارد. لذا بررسی عوامل موثر بر ابعاد روانشناختی آن می تواند به کاهش اضطراب ناشی از همه گیری کمک کند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اضطراب بیماری کرونا بر اساس تنظیم شناختی هیجان با نقش واسطه ...
بیشتر
پاندمی کووید 19، جهان را با مشکلات مختلفی در ابعاد سلامت جسمی، روانشناختی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مواجه ساخته و اثرات منفی بر سلامت روانشناختی جوامع دارد. لذا بررسی عوامل موثر بر ابعاد روانشناختی آن می تواند به کاهش اضطراب ناشی از همه گیری کمک کند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اضطراب بیماری کرونا بر اساس تنظیم شناختی هیجان با نقش واسطه ای عملکرد خانواده انجام شد. از جامعه کارمندان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در سال تحصیلی 1399- 1400، تعداد 204 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و ابزار سنجش خانواده (FAD) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند اثرهای مستقیم راهبردهای سازش یافته و راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان بر مولفه های علائم جسمی و علائم روانشناختی اضطراب بیماری کرونا و اثر مستقیم و منفی مولفه های تنظیم شناختی هیجان بر عملکرد خانواده معنادار است (05/0>P). همچنین بین عملکرد خانواده و دو مولفه اضطراب بیماری کرونا (علائم روانشناختی و علائم جسمی) رابطه منفی معناداری وجود دارد. طبق نتایج عملکرد خانواده بین دو مولفه راهبردهای سازش سافته و سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان و مولفه های اضطراب بیماری کرونا نقش میانجی دارد. نتایج مطالعه حاضر ضمن گسترش ادبیات پژوهش در حوزه کرونا، نقش ویژگیهای فردی و خانوادگی در پیش بینی اضطراب کرونا و لزوم توجه به عوامل مذکور را در کاهش اضطراب ناشی از همه گیری بیماری برجسته می سازد.
فاطمه شاه کرمی؛ فرح نادری؛ سعید بختیارپور
چکیده
امروزه، داشتن تحصیلات دانشگاهی بهصورت یک ارزش و یکی از عوامل مهم تحرک اجتماعی در آمده است و به همین دلیل ورود به دانشگاه اتفاق مهمی محسوب میشود؛ زیرا بر شغل، درآمد، روابط اجتماعی و احتمالاً انتخاب همسر در آینده تأثیر دارد؛ بر این اساس هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل علّی عملکرد کنکور بر اساس عملکرد خانواده و خودتنظیمی و نقش ...
بیشتر
امروزه، داشتن تحصیلات دانشگاهی بهصورت یک ارزش و یکی از عوامل مهم تحرک اجتماعی در آمده است و به همین دلیل ورود به دانشگاه اتفاق مهمی محسوب میشود؛ زیرا بر شغل، درآمد، روابط اجتماعی و احتمالاً انتخاب همسر در آینده تأثیر دارد؛ بر این اساس هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل علّی عملکرد کنکور بر اساس عملکرد خانواده و خودتنظیمی و نقش میانجیگری سازگاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر خرمآباد بود. در این مطالعه توصیفی همبستگی، جامعه آماری را کلیه دانشجویان دختر و پسر سال اول کارشناسی زیرگروه تجربی ورودی مهرماه دانشگاههای دولتی شهر خرمآباد (دانشگاه لرستان و علوم پزشکی) در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 300 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت ارزیابی عملکرد دانشجویان در کنکور، از میانگین درصدهای کسبشده در دروس کنکور سال 1399-1400 و از پرسشنامههای عملکرد خانواده مکمستر (1983)، خودتنظیمی بوفارد، بویسورت، وزائو و لاروچ (1995) و سازگاری تحصیلی اندرسون، گوآن و کاک (2016) استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد تمامی مسیرهای مستقیم بهجز مسیرهای عملکرد خانواده به عملکرد کنکور معنیدار شدند (05/0p>). همچنین، مسیرهای غیرمستقیم عملکرد خانواده با عملکرد کنکور با نقش واسطه سازگاری تحصیلی و نیز رابطه خودتنظیمی با عملکرد کنکور با نقش واسطهای سازگاری تحصیلی معنیدار شدند (05/0p=). بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد کنکور دانشجویان محسوب میشود.
ذبیحاله خان محمدی؛ سعیده بزازیان؛ مجتبی امیری مجد؛ محمد قمری
چکیده
طلاق عاطفی بهعنوان یکی از متغیرهای مؤثر در روابط فرازناشویی و طلاق قانونی تحت تأثیر عوامل مختلفی ازجمله نیازهای بنیادین روانشناختی، انتظارات زناشویی و عملکرد خانواده قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف ارایه مدلی برای پیشبینی طلاق عاطفی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی، انتظارات زناشویی و عملکرد خانواده انجام شد. بدین منظور از بین ...
بیشتر
طلاق عاطفی بهعنوان یکی از متغیرهای مؤثر در روابط فرازناشویی و طلاق قانونی تحت تأثیر عوامل مختلفی ازجمله نیازهای بنیادین روانشناختی، انتظارات زناشویی و عملکرد خانواده قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف ارایه مدلی برای پیشبینی طلاق عاطفی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی، انتظارات زناشویی و عملکرد خانواده انجام شد. بدین منظور از بین کلیه زنان متاهل شرکتکننده در کلاسهای آموزش خانواده در شهر ابهر که در محدوده سنی 50- 25 قرار داشتند، 248 نفر انتخاب شدند. از شرکتکننده ها خواسته شد مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی (BNSG-S)، ابزار سنجش خانواده (FAD)، پرسشنامههای انتظارات زناشویی (MEQ) و طلاق عاطفی (EDQ) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین نیازهای بنیادین روانشناختی و انتظارات زناشویی با طلاق عاطفی همبستگی منفی و بین عملکرد خانواده و طلاق عاطفی همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین رابطه نیازهای بنیادین روانشناختی و عملکرد خانواده منفی و معنادار بود. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که نیازهای بنیادین روانشناختی بهطور غیرمستقیم از طریق عملکرد خانواده بر طلاق عاطفی تأثیر دارد. انتظارات زناشویی هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم از طریق عملکرد خانواده بر طلاق عاطفی تاثیرگذار بود. همچنین مشخص شد که عملکرد خانواده بر طلاق عاطفی تأثیر دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رابطه نیازهای بنیادین روانشناختی و انتظارات زناشویی با طلاق عاطفی یک رابطه خطی نیست و عملکرد خانواده میتواند در این رابطه نقش واسطهای داشته باشد.