الناز پهلوانی؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی؛ روح اله زابلی؛ مریم خلیلی عراقی
چکیده
در سالهای اخیر میزان استفاده خانواده ها از فروشگاه های آنلاین افزایش چشمگیری داشته و پس از اپیدمی کرونا این روند به اوج خود رسیده است. نقش خانواده در شکل دهی به رفتار مصرف و نحوی تعامل و تصمیم به خرید در فضای آنلاین تعیین کننده است. استفاده از عوامل تاثیر گذار بر رفتار فردی و خانوادگی یکی از استراتژی های مهم در کسب و کار آنلاین شده است. ...
بیشتر
در سالهای اخیر میزان استفاده خانواده ها از فروشگاه های آنلاین افزایش چشمگیری داشته و پس از اپیدمی کرونا این روند به اوج خود رسیده است. نقش خانواده در شکل دهی به رفتار مصرف و نحوی تعامل و تصمیم به خرید در فضای آنلاین تعیین کننده است. استفاده از عوامل تاثیر گذار بر رفتار فردی و خانوادگی یکی از استراتژی های مهم در کسب و کار آنلاین شده است. هدف از این پژوهش تبیین نگرش و عوامل رفتاری مرتبط به اسامی رنگ در خرید از فروشگاه های آنلاین در خانواده های ایرانی با استفاده از پدیدار شناسی تفسیری بود. جامعه مورد مطالعه را خانواده های با بیشترین خرید در فروشگاههای آنلاین در ایران تشکیل دادند. نمونه گیری به صورت هدفمند و با تغییرات بیشینه انجام شد. داده ها با استفاده از راهنمای مصاحبه نیمه ساختارمند گردآوری گردید. بر اساس نتایج، تجارب زیسته در قالب شش مضمون خودالقایی خوشبینانه، آموزش و آگاه سازی ذهنی، بیش برانگیختگی یا تحریک پذیری مصرف خانواده، ادراک جذابیت و خاص شدن، کیفیت ادراک شده خانواده، درگیری ذهنی و فکری شناسایی گردید. تاثیر گذاری بر رفتار افراد در کسب و کار آنلاین و اثربخشی بالای استفاده از استراتژی های تبلیغاتی و هیجان طلبی افراد منجر به تغییر در نگرش و ارزش ها و در نهایت موجب تغییر در رفتار می گردد. شناخت نحوی تعامل و الگوهای رفتاری خانواده ها در خرید آنلاین می تواند ضمن کنترل رفتارهای مصرف خانواده در یادگیری و فرایند اجتماعی شدن فرزندان کمک شایانی نماید.