فاطمه بیان فر؛ سید محمد حسین خاتمی؛ زهرا هلاکوئی فیل آبادی؛ امیر رضا رجائی منش
چکیده
استفاده از بازی های اینترنتی در سال های اخیر به یک سرگرمی پر طرفداردر بین نوجوانان تبدیل شده است.جذابیت بالای بازی هادر کنار شیوع قابل توجه اعتیاد به آن ها موجب شده این بازی ها در کانون توجه متخصصان قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف مدل یابی اعتیاد به بازی های اینترنتی بر اساس افت عملکرد تحصیلی، مهارت تمرکز و رفتارهای پرخاشگرانه با میانجی ...
بیشتر
استفاده از بازی های اینترنتی در سال های اخیر به یک سرگرمی پر طرفداردر بین نوجوانان تبدیل شده است.جذابیت بالای بازی هادر کنار شیوع قابل توجه اعتیاد به آن ها موجب شده این بازی ها در کانون توجه متخصصان قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف مدل یابی اعتیاد به بازی های اینترنتی بر اساس افت عملکرد تحصیلی، مهارت تمرکز و رفتارهای پرخاشگرانه با میانجی گری وقایع و تغییرات زندگی خانوادگی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود.نمونه این مطالعه 420 نفر ازنوجوانان و جوانان شهرهای مشهد و شهر کرد بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلال بازی اینترنتی-20 پونتز(IGD)،پرسشنامه وقایع و تغییرات زندگی خانوادگی جوانان هامیلتون و همکاران(YA-FILES)،پرسشنامه مهارت تمرکز(CSQ)سواری و اورکی،پرسشنامه پرخاشگری باس و پری(AQ) بود.یافته ها نشان داد که مسیرمستقیم افت عملکرد تحصیلی، تمرکز و پرخاشگری ومسیر غیر مستقیم با نقش میانجی وقایع و تغییرات زندگی بر اعتیاد به بازی اینترنتی معنی دار بود. همچنین افت عملکرد تحصیلی، 2/8 درصد، تمرکز 9/9 درصد، پرخاشگری 1/9 درصد اعتیاد به بازی راپیشبینی کرد. وقایع و تغییرات زندگی خانوادگی به عنوان متغیر میانجی نیز توانست 88/0 درصد اعتیاد به بازیهای اینترنتی را پیشبینی کند. با توجه به نتایج به دست آمده متخصصین حوزه خانواده می توانند با تاکید بر افزایش توانمندی های مقابله با محرک های تنش زا و فشارهای زندگی خانوادگی میزان اعتیاد به بازی های اینترنتی را کاهش داده و به دنبال آن موجب پیشگیری از افت عملکرد تحصیلی و کاهش تمرکز و غلبه بر پرخاشگری شوند.