عباس اصغری شربیانی؛ سجاد بشرپور
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 15-26
چکیده
قلدری بهعنوان برجستهترین نوع خشنونت در مدارس به یک حالت عدم تعادل قدرت بین دو نفر تعریف میشود که در آن فرد قویتر به کرات و به اشکال مختلف فیزیکی، کلامی یا روانشناختی باعث آزار و اذیت و صدمه در فرد ضعیفتر میشود. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و رفتارهای مرتبط با قلدری بود. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
قلدری بهعنوان برجستهترین نوع خشنونت در مدارس به یک حالت عدم تعادل قدرت بین دو نفر تعریف میشود که در آن فرد قویتر به کرات و به اشکال مختلف فیزیکی، کلامی یا روانشناختی باعث آزار و اذیت و صدمه در فرد ضعیفتر میشود. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی همدلی در رابطه بین کارکردهای خانواده و رفتارهای مرتبط با قلدری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان بستانآباد در سال تحصیلی 98- 1397بود. 245 دانشآموز در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان ابزار سنجش عملکرد خانواده (FAD)، پرسشنامه قلدری/ قربانی (B/VQ) و مقیاس همدلی هیجانی متعادل (BEES) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد کارکرد ضعیف خانواده با همدلی رابطه منفی و معنادار و با رفتارهای مرتبط با قلدری رابطه مثبت و معنادار دارد. نتایج همچنین مشخص ساخت همدلی با رفتارهای مرتبط با قلدری رابطه منفی معناداری دارد. ضرایب تأثیر نشان داد کارکرد ضعیف خانواده بهصورت منفی و معنادار بر همدلی و بهصورت مثبت و معنادار بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر دارد. ضریب تأثیر مسیر همدلی به رفتارهای مرتبط با قلدری نیز معنادار بود. همچنین کارکرد ضعیف خانواده بهصورت غیرمستقیم و از طریق میانجیگری همدلی بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر مثبت و معنادار داشت. بنابر نتایج پژوهش کارکردهای خانواده بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم از طریق همدلی بر رفتارهای مرتبط با قلدری تأثیر دارد. یافتههای بهدست آمده از پژوهش حاضر میتواند در جهت پیشگیری از رفتارهای مرتبط با قلدری مورد استفاده روانشناسان و متخصصان امر قرار گیرد.