زهرا عسگری؛ رضوان السادات جزایری
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 3-14
چکیده
: والدین نقش مهمی در وضعیت تحصیل فرزندان خود دارند. موفقیت تحصیلی دانشآموزان تک سرپرست در بستر رابطه والد-فرزند یکی از بحث برانگیزترین موضوعات است که مورد نظر دانشآموزان و خانوادهها است. بنابراین، هدف این پژوهش کیفی واکاوی رابطه والد-فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی دانشآموزان مادر سرپرست بود. مشارکتکنندگان10 نفر از دانشآموزان ...
بیشتر
: والدین نقش مهمی در وضعیت تحصیل فرزندان خود دارند. موفقیت تحصیلی دانشآموزان تک سرپرست در بستر رابطه والد-فرزند یکی از بحث برانگیزترین موضوعات است که مورد نظر دانشآموزان و خانوادهها است. بنابراین، هدف این پژوهش کیفی واکاوی رابطه والد-فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی دانشآموزان مادر سرپرست بود. مشارکتکنندگان10 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانی تحت حمایت انجمن صاحبالزمان (عج) در شهر اصفهان بودند. دادهها در طول مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون، تحلیل شدند. یافتهها شامل یک مضمون اصلی به نام رابطه والد- فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی و شش مقوله شامل ادغام نقش پدرانه و مادرانه، خانواده رابطهمدار، حمایت مادرانه، تأمین نیازهای رشدی، الگوپذیری از مادر و موفقیتجویی بود. میتوان نتیجه گرفت این پژوهش درک تازهای از رابطه والد- فرزند در تجربه موفقیت تحصیلی دانشآموزان مادر سرپرست ارائه داده است. بدین صورت که ادغام نقش پدرانه و مادرانه همراه با تداوم حمایت مادرانه، ایجاد محیط رابطهمدار در خانواده و تأمین نیازهای رشدی فرزند از مهمترین مسئولیتهای مادران است. همچنین، الگوپذیری از مادر و موفقیتجویی میتواند بر وضعیت تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت داشته باشد.