فریبا روایی؛ غلامعلی افروز؛ سیمین حسینیان؛ محمد خدایاریفرد؛ ولیالله فرزاد
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 17-30
چکیده
چکیده: اندیشه تشکیل خانواده، نیل به آرامش روان و امنیت درون و تجربه خوشبختی حقیقی است و رضایت زناشویی یک گام مهم در نیل به این آرامش است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزشی خانوادهمحور بر پایه الگوی اسلامی ایرانی بر رضایت زناشویی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد ...
بیشتر
چکیده: اندیشه تشکیل خانواده، نیل به آرامش روان و امنیت درون و تجربه خوشبختی حقیقی است و رضایت زناشویی یک گام مهم در نیل به این آرامش است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزشی خانوادهمحور بر پایه الگوی اسلامی ایرانی بر رضایت زناشویی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد 40 زوج در این پژوهش شرکت کردند و در دو گروه آزمایش (20 زوج) و کنترل (20 زوج) گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس رضایت زناشویی افروز (AMSS) بود. مداخله آموزشی برای گروه آزمایش در طی 10 جلسه یکو نیمساعته و هفتهای یکبار اجرا شد. تحلیل دادهها نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در افزایش رضایت زناشویی در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و نیز پیگیری وجود دارد. بر این اساس، برنامه خانوادهمحور بر پایه الگوی اسلامی ایرانی در افزایش رضایت زناشویی موثر است. نتایج پژوهش حاضر میتواند به درک نقش مهمی که مهارتهای ارتباطی، خودآگاهی، ارتباط جنسی، کنترل خشم، حل مساله، مثبتاندیشی، فرزندپروری و مهارت مدیریت زمان با تاکید بر الگوی اسلامی ایرانی در بهبود رضایت زناشویی ایفا میکنند، کمک کند. آموزش این برنامه در مراکز مشاوره برای زوجین پیشنهاد میشود.