علی خدایی؛ حسین زارع؛ احمد علیپور؛ امید شکری
دوره 2، شماره 2 ، آبان 1394، ، صفحه 27-38
چکیده
با توجه به فراگیر بودن تعارضات والد- نوجوان در تعاملات درونخانوادگی و پیامدهای ناخوشایند آن در کوتاهمدت و بلندمدت، توسعه و استفاده از برنامههای مداخلهای، با هدف آموزش مدیریت انطباقی این تعارضها، یک ضرورت پژوهشی اجتنابناپذیر است. بر این اساس، کاهش تعارض والد- نوجوان انجام شد. در این پژوهش 50 مادر (25 نفر در گروه آزمایش، ...
بیشتر
با توجه به فراگیر بودن تعارضات والد- نوجوان در تعاملات درونخانوادگی و پیامدهای ناخوشایند آن در کوتاهمدت و بلندمدت، توسعه و استفاده از برنامههای مداخلهای، با هدف آموزش مدیریت انطباقی این تعارضها، یک ضرورت پژوهشی اجتنابناپذیر است. بر این اساس، کاهش تعارض والد- نوجوان انجام شد. در این پژوهش 50 مادر (25 نفر در گروه آزمایش، 25 نفر در گروه کنترل) شرکت کردند و قبل و بعد از آموزش، به نسخه والد پرسشنامه سنجش تعارض والد- نوجوان (APCQ) و فهرست سبک حل تعارض (CRSI<span lang="AR-SA" style="font-family:;" new="" b="" roman";"="" nazanin";="" 10pt;="" "times="" roman";="">) پاسخ دادند. برنامه بازآموزی اسنادی به شیوه گروهی برای مادران گروه آزمایش در 7 جلسه دو ساعته اجرا شد. نتایج نشان داد که در کوتاهمدت و بلندمدت، برنامه مداخلهای در افزایش میزان خوشبینی و راهبرد حل مساله مثبت مادران و در کاهش شدت تعارض آنها با نوجوانان و راهبردهای غیرانطباقی منفی موثر بود. نتایج پژوهش حاضر از نقش تعیین کننده برنامه بازآموزی اِسنادی به کمک تقویت تفکر خوشبینانه و بهبود مهارتهای حل تعارضات بینفردی، در کاهش شدت تجارب متعارض والد- نوجوان به طور تجربی حمایت کرد.
هانیه لواف؛ امید شکری؛ سعید قنبری
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 3-18
چکیده
با توجه به نقش خانواده در تحول مشکلات رفتاری و هیجانی در دوره نوجوانی، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای مدلهای ارتباطی زوجین در رابطه بین تعارض زناشویی و مشکلات درونیسازی و برونیسازیشده در دختران نوجوان بود. به این منظور 320 دانش آموز دختر تهرانی در مقطع دبیرستان به همراه مادرانشان به پرسشنامههای تعارض زناشویی (MCQ)، ...
بیشتر
با توجه به نقش خانواده در تحول مشکلات رفتاری و هیجانی در دوره نوجوانی، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای مدلهای ارتباطی زوجین در رابطه بین تعارض زناشویی و مشکلات درونیسازی و برونیسازیشده در دختران نوجوان بود. به این منظور 320 دانش آموز دختر تهرانی در مقطع دبیرستان به همراه مادرانشان به پرسشنامههای تعارض زناشویی (MCQ)، مدلهای ارتباطی (CPQ) و مقیاس خود گزارشدهی مشکلات رفتاری کودک و نوجوان (YSR) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در مدل ساختاری واسطهمندی نسبی رابطه مدل سازنده متقابل و غیرسازنده، تمامی ضرایب مسیر بین متغیرهای مکنون، به جز مسیر بین متغیرهای مدل ارتباطی سازنده، غیرسازنده و مشکلات برونیسازیشده از لحاظ آماری معنادار بودند. رابطه بین مدل ارتباطی سازنده متقابل با مشکلات درونیسازیشده، منفی و معنادار و با مشکلات برونیسازیشده منفی و غیرمعنادار بود. همچنین در مدل غیرسازنده، رابطه بین تعارض زناشویی با مدلهای ارتباطی غیرسازنده مثبت بود، با مشکلات درونیسازیشده، مثبت و معنادار و با مشکلات برونیسازیشده، مثبت و غیرمعنادار بود. بر اساس نتایج پژوهش بهنظر میرسد تعارض زناشویی، مدلهای ارتباطی زوجین را مختل میکند و منجر به مشکلات درونیسازیشده در دختران نوجوان میشود.