مینا سلطانی؛ مریم فاتحی زاده
چکیده
روابط عاشقانه منبع اصلی شادی برای بسیاری از افراد و بخش عادی زندگی در دورۀ نوجوانی و جوانی است؛ در نتیجه، انحلال این رابطه ممکن است رویدادی پریشانکننده باشد. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر رشد پس از سانحۀ پس از قطع رابطۀ عاشقانه بهروش نیمهآزمایشی تکموردی است. به این منظور، سه شرکتکنندۀ دختر با تجربۀ ...
بیشتر
روابط عاشقانه منبع اصلی شادی برای بسیاری از افراد و بخش عادی زندگی در دورۀ نوجوانی و جوانی است؛ در نتیجه، انحلال این رابطه ممکن است رویدادی پریشانکننده باشد. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر رشد پس از سانحۀ پس از قطع رابطۀ عاشقانه بهروش نیمهآزمایشی تکموردی است. به این منظور، سه شرکتکنندۀ دختر با تجربۀ قطع رابطۀ عاشقانه بهشیوۀ نمونهگیری دردسترس انتخاب و تحتدرمان فردی متمرکز بر شفقت در طی هشت جلسۀ 90 دقیقهای قرار گرفتند. شرکتکنندهها در مراحل درمان، پرسشنامۀ رشد پس از سانحه (PTGI) و در مرحلۀ پیش از درمان، به پرسشنامۀ ضربۀ عشق (LTI) و پرسشنامۀ MMPI-2RF پاسخ دادند و مصاحبۀ بالینی شدند. دادهها بهروش ترسیم دیداری و شاخص تغییر پایه و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند؛ در نتیجه، میزان بهبودی در متغیر رشد پس از سانحه در مرحلۀ پس از مداخله و پیگیری بهترتیب در شرکتکنندۀ اول، ۵۲% و 38%، در شرکتکنندۀ دوم40% و 40% و در شرکتکنندۀ سوم، %18 و 41% بود. بنابراین درصد بهبودی کلی برای هر سه شرکتکننده برابر با 39% بود که این مقدار نشاندهندۀ موفقیت متوسط در درمان است؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت قلب شکسته قابلیت ترمیم و حرکت بهسمت تحول مثبت را دارد و درمان متمرکز بر شفقت تا حدودی کمک میکند افراد پس از قطع رابطۀ عاشقانه به نسخۀ قویتر و رشدیافتهتر از خود برسند. نتایج این پژوهش این قابلیت را دارد که روانشناسان و مشاوران از آن استفاده کنند.
مسعود اخگر؛ مریم فاتحی زاده
چکیده
آموزش هوش هیجانی یک برنامه گروهی است که می تواند انتظارات از ازدواج و مهارت تنظیم هیجانی را پیش از ازدواج بهبود بخشد. هدف پژوهش حاضر، اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود انتظارات از ازدواج و افزایش مهارت تنظیم هیجانی جوانان درآستانه ازدواج بوده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این ...
بیشتر
آموزش هوش هیجانی یک برنامه گروهی است که می تواند انتظارات از ازدواج و مهارت تنظیم هیجانی را پیش از ازدواج بهبود بخشد. هدف پژوهش حاضر، اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود انتظارات از ازدواج و افزایش مهارت تنظیم هیجانی جوانان درآستانه ازدواج بوده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پسر در آستانه ازدواج دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان بودند. از بین دانشجویان، داوطلبین شرکت در برنامه آموزش هوش هیجانی، 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 9 جلسه آموزش هوش هیجانی شرکت کردند و در گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشد. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت تنظیم هیجانی (ERSQ) و پرسشنامه انتظار از ازدواج (MES) بود.نتایج نشان داد که انتظار ایده آل گرایانه، واقع گرایانه و مهارت تنظیم هیجانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معناداری افزایش یافته است. همچنین انتظار بدبینانه گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معناداری کاهش یافته است. به علاوه نتایج پژوهش نشان دادکه آموزش هوش هیجانی در تعدیل انتظارات واقع گرایانه و بدبینانه و بهبود مهارت تنظیم هیجانی جوانان پسر در آستانه ازدواج مؤثر بوده است. بنابراین می توان از این بسته در آموزش های پیش از ازدواج استفاده نمود.